Month: Mac 2016

Ikutlah Aku

Kelab kesihatan menawarkan banyak program yang berbeza kepada orang yang ingin mengurangkan berat badan dan mengekalkan kesihatan. Sebuah pusat kesihatan hanya membekalkan perkhidmatan kepada orang yang ingin mengurangkan berat badan sekurang-kurangnya 20kg dan mengamalkan gaya hidup yang sihat. Seorang ahli berkata bahawa dia tidak lagi pergi ke kelab kesihatan sebelum kelab ini kerana dia berasa bahawa orang yang kurus dan sihat asyik merenung dan mengkritik bentuk badannya yang gemuk. Sekarang dia bersenam sebanyak 5 hari seminggu dan mencapai pengurangan berat badan yang sihat dalam persekitaran yang positif dan mesra.

Terkejut Oleh Rahmat Tuhan

Seorang wanita dari Grand Rapids, Michigan tertidur di sofa selepas suaminya pergi tidur di bilik mereka. Seorang penceroboh menyusup ke rumahnya melalui pintu gelangsar yang lupa dikunci oleh suami isteri ini. Dia masuk ke bilik tidur suami itu yang sedang tidur lalu mengambil set televisyen. Suami itu terjaga dan ternampak susuk tubuh berdiri di sana, dan berbisik, “Sayang, marilah tidur.” Pencuri itu panik, meletakkan TV itu, mengambil duit yang tersusun di atas almari laci, lalu melarikan diri.

Tuhan Tempat Perlindunganku

Tiada sesiapapun yang akan menganggap bahawa askar-askar Babilonia kuno sebagai budiman. Mereka kejam, tabah, dan berniat jahat, malah mereka menyerang negara lain seperti helang menyambar mangsa. Mereka bukan sahaja berkuasa, mereka juga bersikap sombong. Mereka boleh dikatakan memuja keupayaan mereka dalam pertempuran. Pada hakikatnya, Alkitab mengatakan bahawa mereka “mendewa-kan kekuatan sendiri” (Habakuk 1:11).

Kejutan!

Michelangelo Merisi da Caravaggio (1571-1610), seorang artis Itali, terkenal dengan sifat panas barannya dan teknik yang tidak mengikut kelaziman. Dia memakai pekerja yang biasa sebagai model dan mampu membuatkan orang yang melihat karya-karya lukisannya berasa bahawa mereka juga menjadi sebahagian dalam lukisan itu. Gambar Supper at Emmaus (Makan Malam di Kota Emaus) menunjukkan seorang pengurus rumah penginapan berdiri sementara Yesus dan dua pengikut-Nya duduk di meja. Mereka mengenali Dia sebagai Tuhan yang bangkit daripada kematian (Lukas 24:31). Seorang pengikut ingin berdiri manakala pengikut yang satu lagi membuka lebar tangannya dengan penuh kekaguman.