Pada suatu hari gereja kami sedang mentahbiskan sekumpulan pemimpin baru. Sebagai simbol bagi peranan mereka selaku pemimpin yang berjiwa hamba, para pemimpin gereja mengambil bahagian dalam upacara membasuh kaki yang menjadi ingatan penting. Setiap pemimpin—termasuklah pastor—membasuh kaki orang lain sementara jemaah memerhatikan mereka.

Apa yang dilakukan mereka pada hari itu telah diteladani kepada kita oleh Yesus Kristus, seperti yang tercatat dalam Yohanes 13. Dalam Perjamuan Terakhir, “Yesus berdiri … Dia menuang air ke dalam sebuah besen lalu mula membasuh kaki pengikut-pengikut-Nya” (Yohanes 13:4-5). Kemudian apabila Yesus menjelaskan kepada para pengikut-Nya sebab Dia membasuh kaki mereka, Dia berkata, “Seorang hamba tidak lebih penting daripada tuannya. Seorang utusan tidak lebih penting daripada orang yang mengutusnya” (ayat 16). Dia juga berkata, “Tetapi Aku ada antara kamu sebagai orang yang melayan” (Lukas 22:27).

Jika perkara yang dilakukan oleh Yesus itu bukan perkara yang hina bagi Dia, maka hal itu juga bukanlah perkara yang hina bagi kita untuk melayani orang lain. Inilah contoh luar biasa yang telah ditunjukkan-Nya kepada kita. Sememangnya, Dia “tidak datang untuk dilayani; Dia datang untuk melayani orang” (Markus 10:45). Dia menunjukkan kepada kita maksudnya untuk menjadi seorang pemimpin dan seorang hamba. Itulah Yesus, Peribadi yang melayani orang.