Month: Mei 2017

Kecantikan dalam Kehancuran

Kintsugi ialah seni yang berabad-abad lamanya di Jepun untuk membaiki pasu yang hancur. Habuk emas yang bercampur dengan resin digunakan untuk melekat sepihan hancur atau mengisi retakan, sehingga ia kelihatan ikatan yang menarik. Seni ini menukarkan sesuatu yang hancur menjadi cantik, bukannya cuba menutup kesan pembaikan.

Pemberian Belas Kasihan

Apabila saya mengadu bahawa pilihan seorang sahabat saya telah mendalami dosa dan perbuatannya mempengaruhi saya, seorang wanita yang selalu berdoa dengan saya pada setiap minggu ini meletakkan tangannya di atas tangan saya. “Marilah kita berdoa untuk kita semua.”

Biar Hormat Bertemu Hormat

Saya selalu tertarik akan suasana serius tetapi penuh kesederhanaan di Tanah Perkuburan Nasional Arlington semasa Upacara Pertukaran Pengawal di Makam Orang yang Tidak Dikenali (Changing of the Guard at the Tomb of the Unknowns). Upacara yang dirancang dengan sangat terperinci ini adalah penghormatan kepada nama dan pengorbanan askar yang “hanya diketahui oleh Tuhan.” Masa yang mengharukan adalah saat askar-askar ini masih bertugas: pergi dan balik, jam demi jam, hari demi hari, biarpun pada cuaca paling buruk apabila orang ramai beredar pulang.

Anda Amat Berharga

Ibu saya yang menjalani gaya hidup yang anggun dan terhormat sepanjang kehidupannya, sekarang berada di katil hospis kerana usianya yang tua. Dia susah untuk bernafas dan keadaannya semakin lemah. Keadaannya amat berbeza dengan hari indah pada musim bunga yang kelihatan di luar tingkap.