Month: Julai 2017

Manusia Baharu

Semasa sekumpulan pemuda dan pemudi melawat sebuah rumah orang tua di Montego Bay, Jamaica, seorang pemudi mendapati bahawa ada seorang lelaki kesepian di hujung bilik. Dia tidak memiliki apa-apa selain sebuah katil untuk tidur—sebuah katil yang dia tidak dapat menggerakkan disebabkan kecacatannya.

Semua Generasi

Ibu bapa saya berkahwin pada tahun 1933 semasa Zaman Meleset. Isteri saya dan saya pula dilahirkan selepas Perang Dunia II, pada zaman yang mempunyai kadar kelahiran yang paling tinggi. Empat orang anak perempuan kami, lahir pada tahun 70-an dan 80-an, pula merupakan Generasi X dan Y. Oleh sebab kami membesar dalam masa yang berlainan, tidak hairanlah kami mempunyai pendapat yang berbeza tentang banyak perkara!

Akses Istimewa

Walaupun ia hanya satu replika, khemah TUHAN yang dibina di selatan Israel sungguh mengagumkan. Ia dibina mengikut saiz sebenar dan sehampir mungkin dengan spesifikasi yang dibentangkan dalam Keluaran 25-27 (tanpa emas yang sebenar dan kayu akasia), ia berdiri megah di padang gurun Negev.

Malaysia

Diampuni!

Kawan saya Norm Cook kadang-kadang memberikan kejutan kepada keluarganya apabila dia balik ke rumah dari tempat kerja. Dia akan berjalan melalui pintu depan, dan menjerit, “Anda telah diampuni!” Ini bukan kerana ada ahli keluarga yang telah berbuat salah dan memerlukan pengampunannya. Dia mengingatkan mereka bahawa walaupun mereka ada berdosa sepanjang hari, mereka telah diampuni sepenuhnya kerana rahmat Tuhan.