Bulan: September 2018

Menyingkapkan Misteri

Suatu hari ketika saya pulang dari tempat kerja, saya melihat sepasang kasut wanita bertumit tinggi diletakkan di sebelah pintu masuk, maka saya mengenal pasti bahawa kasut itu kepunyaan Lisa, anak perempuan saya. Jadi saya meletakkan kasut itu di garaj supaya boleh memulangkan kepada Lisa apabila dia datang mengambil anak-anaknya. Tetapi rupa-rupanya kasut itu bukan kepunyaan Lisa. Sebenarnya, kasut itu bukan kepunyaan sesiapa di kalangan keluarga kami. Jadi saya meletakkan kasut itu kembali ke tempat yang saya telah menjumpainya. Pada keesokan harinya, kasut itu sudah tiada lagi. Sungguh misteri.

Memungut Hasil Ladang

Seorang rakan saya dari Tanzania mempunyai penglihatan untuk menebus sebidang tanah yang terbiar di ibu kota Dodoma. Setelah mengetahui keperluan beberapa orang janda tempatan, Rut ingin mengubahkan beberapa ekar tanah yang berdebu ini menjadi tempat ternakan ayam dan tanaman. Penglihatannya untuk menyediakan bekalan kepada mereka yang ada keperluan lahir daripada kasihnya yang mendalam terhadap Tuhan, dan telah diilhami oleh seorang wanita yang mempunyai nama yang sama dengan dia dalam Alkitab, iaitu Rut.

Menanyakan Tuhan Dahulu

Pada awal perkahwinan kami, saya menghadapi masalah untuk memahami benda-benda kegemaran isteri saya. Adakah dia ingin makan malam yang santai di rumah, atau hidangan di sebuah restoran mewah? Adakah dia bersetuju jika saya bergaul dengan kawan-kawan lelaki saya, atau dia mengharapkan saya agar melapangkan hujung minggu bersamanya? Pernah sekali, saya tidak lagi ingin membuat tekaan dan membuat keputusan sendiri terlebih dahulu, jadi saya bertanya terus kepadanya, “Apakah yang kamu mahu?”

Ketika Kita Letih

Ada kalanya percubaan untuk melakukan perkara yang betul boleh meletihkan. Kita mungkin tertanya-tanya, Adakah kata-kata dan tindakan saya yang berniat baik boleh membawa sebarang perbezaan? Baru-baru ini saya merenungkan hal ini ketika menghantar e-mel berbentuk doa dengan tujuan untuk memberi dorongan kepada seorang rakan, tetapi balasan yang saya terima adalah penuh kemarahan. Reaksi segera saya adalah bercampur baur dengan perasaan sakit dan marah. Mengapakah e-mel saya itu boleh disalahfahami?