Month: Januari 2019

Menjadi Anak Tuhan

Saya berasa gembira apabila seorang dermawan membina sebuah rumah anak yatim untuk kanak-kanak yang tidak berumah. Saya juga berasa amat seronok apabila orang itu menambahkan lagi sumbangannya dan mengangkat salah seorang daripada kanak-kanak itu sebagai anaknya. Kebanyakan anak yatim akan berasa sungguh gembira apabila ada orang ingin menderma, tetapi ketika kemudiannya mengetahui bahawa dermawan itu bukan hanya bertujuan untuk membantu saya, malahan juga mahukan saya, apakah perasaan itu?

Alga dan Diatom

“Apakah itu diatom?” tanya saya kepada seorang rakan. Saya bersandar pada bahunya untuk melihat gambar di dalam telefonnya melalui mikroskop. “Oh, ia seperti alga, tetapi sukar untuk dilihat. Kadangkala kita memerlukan setitis minyak ke atas lensa, atau tunggu sehingga organisma tumbuhan itu mati baru boleh dilihat,” jelasnya. Saya duduk tergamam ketika dia menatal gambar-gambar tersebut. Saya tidak henti-henti berfikir tentang butiran kompleks yang telah diletakkan Tuhan dalam kehidupan yang hanya boleh dilihat menerusi mikroskop!

Koyakkanlah Langit

Dalam satu perbualan baru-baru ini, seorang rakan telah berkongsi kepada saya bahawa dia sudah meninggalkan imannya, saya mendengar satu sungutan yang biasa didengar. Bagaimanakah saya boleh mempercayai Tuhan yang tidak melakukan apa-apa? Soalan yang memilukan ini sering muncul di kalangan kita pada satu tahap kehidupan yang tertentu, sewaktu kita membaca berita-berita tentang keganasan dalam akhbar, dan sewaktu kita mengalami kekecewaan kita sendiri. Penderitaan yang dialami oleh rakan saya mengungkapkan keperluannya yang mendesak supaya Tuhan bertindak bagi pihaknya, suatu keinginan yang kita mungkin pernah rasakan.

Penghibur Hati

Setiap minggu semasa saya menunggu di stesen kereta api, fikiran negatif menghimpit minda saya seperti penumpang lain yang berbaris untuk menaiki kereta api—tekanan disebabkan oleh hutang, kata-kata kesat yang pernah saya dengari, perasaan tidak berdaya yang disebabkan oleh ketidakadilan yang baru berlaku kepada ahli keluarga saya baru-baru ini. Ketika kereta api tiba, saya berada dalam keadaan yang gusar.