Lukisan cat itu di dinding sepanjang laluan sebuah hospital besar di kota telah menarik perhatian saya seperti lampu isyarat. Warna-warna pastel dan gambar watak-watak orang asli Navajo Amerika begitu menarik sehingga saya berhenti untuk mengagumi dan melihatnya. “Lihat itu,” saya berkata kepada suami saya, Dan.

Dia sedang berjalan di hadapan tetapi saya teragak-agak melepasi lukisan-lukisan lain di dinding untuk memandang hanya pada lukisan itu. “Cantiknya,” saya berbisik.

Ada banyak perkara yang indah dalam hidup ini. Lukisan agung. Pemandangan yang terbentang indah. Kraf yang mengilhamkan. Senyuman seorang anak. Ucapan helo daripada seorang kawan. Telur biru burung Robin. Kulit cangkerang yang menonjol. Untuk melegakan beban yang dibawa oleh kehidupan, “Dia telah menentukan waktu yang tepat bagi tiap-tiap perkara” (Pengkhutbah 3:11). Dalam keindahan seperti ini, cendekiawan Alkitab menjelaskan, kita melihat sekelip mata tentang kesempurnaan dalam penciptaan Tuhan—termasuk keindahan pemerintahan-Nya yang akan datang.

Kita hanya boleh membayangkan kesempurnaan sedemikian, justeru Tuhan memberikan kita peluang untuk merasai sedikit keindahan hidup. Dengan cara ini, Tuhan “telah memberi kita keinginan untuk mengetahui masa depan” (ayat 11). Ada masanya hidup kita kelihatan menjemukan dan sia-sia. Tetapi Tuhan dengan belas kasihan-Nya membekalkan detik keindahan untuk kita nikmati.

Seorang pelukis yang saya kagumi, Gerard Curtis Delano, memahami hal ini. “Tuhan menganugerahi saya bakat untuk mencipta keindahan,” katanya, “dan inilah yang Dia mahu saya lakukan.”

Apabila melihat keindahan yang sedemikian, apakah respons kita? Kita boleh bersyukur kepada Tuhan kerana kekekalan yang akan datang, sementara berhenti untuk menikmati kemuliaan yang kita boleh lihat.