Month: Jun 2019

Melalui Lensa Baru

“Memang menakjubkannya kita dapat melihat sepohon pokok dan setiap helai daunnya, bukan sekadar sesuatu yang kekaburan hijau,” kata ayah saya. Saya amat bersetuju dengan kata-kata ayah. Saya berumur 18 tahun pada masa itu dan bukan seorang yang teringin untuk memakai cermin mata walaupun perlu, tetapi cermin mata mengubah cara saya melihat segala-galanya, membuatkan yang kabur itu menjadi cantik!

Apabila Ikan Jerung Kenyang

Anak-anak saya berasa teruja, tetapi saya berasa tidak selesa. Semasa bercuti, kami melawat sebuah akuarium yang orang ramai boleh menyentuh ikan-ikan jerung kecil yang dipelihara di dalam sebuah tangki khas. Apabila saya bertanya kepada pekerja sama ada makhluk-makhluk itu pernah mengigit jari pelawat, dia menjelaskan bahawa ikan-ikan jerung itu baru sahaja diberikan makanan dan kemudian akan diberikan makanan tambahan. Maka ikan-ikan ini tidak akan menggigit kerana tidak lapar.

Lencongan Ilahi

Kita akan berasa susah hati apabila kita diberitahu “tidak” atau “bukan sekarang,” terutamanya apabila kita merasakan Tuhan telah membuka sebuah pintu bagi kita untuk melayani orang lain. Pada awal pelayanan saya, dua peluang datang kepada saya apabila saya berfikir bahawa bakat dan kemahiran saya sepadan dengan keperluan gereja, tetapi akhirnya kedua-dua pintu itu ditutup. Setelah mengalami kedua-dua kekecewaan ini, satu tawaran yang lain datang, dan saya telah dipilih. Dengan panggilan pelayanan itu, disusulinya 13 tahun kerja-kerja penggembalaan yang menyentuh jiwa.

Melepaskan Tali

Satu misi organisasi Kristian adalah mempromosikan sifat pengampunan yang membawa pemulihan. Salah satu aktiviti mereka ialah mempersembahkan lakonan tentang seseorang yang telah salah dituduh dan orang yang mempersalahkannya saling membelakangi dan diikat. Hanya orang yang salah dituduh itu boleh melepaskan tali. Namun apa pun yang dilakukannya, ada seseorang di belakangnya. Tanpa pengampunan—tanpa melepaskan tali itu—dia tidak dapat melepaskan diri.