“Kita mesti pergi lebih cepat.” Itulah apa Dr. Ian Malcolm, yang dilakonkan oleh Jeff Goldblum, berkata dalam adegan ikonik daripada filem Jurassic Park pada tahun 1993, ketika dia dan dua watak lain melarikan diri dalam kereta jip daripada seekor tyrannosaurus yang mengamuk. Apabila pemandu melihat pada cermin pandang belakang, dia melihat rahang reptilia yang meradang itu—kata-kata ini di bahagian atas cermin pandang belakang: “OBJEK DALAM CERMIN MUNGKIN LEBIH DEKAT DARIPADA APA YANG ANDA LIHAT.”

Adegan ini adalah satu gabungan bijak tentang unsur ketegangan dan jenaka. Tetapi kadangkala “raksasa” dari masa lampau kita seolah-olah tidak akan berhenti mengejar kita. Kita melihat “cermin” kehidupan kita dan mendapati kesilapan yang muncul betul-betul di sana, mengancam untuk memusnahkan kita dengan perasaan bersalah atau malu.

Rasul Paulus memahami potensi kuasa masa lampau yang melumpuhkan kita. Dia telah meluangkan masa bertahun-tahun untuk hidup dengan sempurna tanpa Kristus, bahkan menganiayai orang Kristian (Filipi 3:1-9). Perasaan kesal akan masa lampaunya boleh melumpuhkannya dengan mudah.

Paulus menemukan keindahan dan kuasa dalam hubungannya dengan Kristus, sehingga dia diyakinkan untuk melepaskan kehidupan lamanya (ayat 8-9). Kebebasan ini membantu dia melihat ke depan dengan keyakinan dan bukan ke belakang dalam ketakutan atau kekesalan: “Tetapi satu perkara aku lakukan. Aku melupakan apa yang di belakang dan berusaha dengan gigih untuk mencapai apa yang di hadapan. Itulah sebabnya aku berlari terus ke arah tujuanku untuk memenangi hadiah itu” (ayat 13-14).

Penebusan kita dalam Kristus telah membebaskan kita untuk hidup bagi-Nya. Kita tidak perlu membiarkan “objek-objek dalam cermin (kita)” itu menentukan arah kita ketika kita maju ke hadapan.