Month: Julai 2019

Siapa Diri Kita

Saya tidak akan melupakan peristiwa sewaktu saya membawa bakal isteri saya bertemu dengan keluarga saya. Dengan mata yang bersinar, dua abang saya menanyakannya, “Apakah keistimewaan lelaki ini sebenarnya yang menyebabkan anda menyukainya?” Dia tersenyum dan meyakinkan mereka bahawa rahmat Tuhan telah mengubah lelaki ini menjadi orang yang dicintainya.

Bersedia untuk Pemulihan

Sewaktu berkhidmat dalam tentera dan berpangkalan di Jerman, saya telah membeli sebuah Volkswagen Beetle 1969 yang baru. Warna hijau gelap di bahagian luar berpadan dengan tempat duduk yang diperbuat daripada kulit tiruan berwarna coklat adalah cantik sekali. Akan tetapi setelah beberapa tahun lamanya, banyak hal mula berlaku termasuk kemalangan yang merosakkan bahagian sisi dan salah sebuah pintu kereta tersebut. Saya berfikir, “Kereta klasik saya ini memang memerlukan pemulihan!” Jika saya mempunyai kewangan yang berlebihan, saya pasti dapat melakukannya. Tetapi hal itu tidak berlaku.

Semuanya Sia-Sia

Ketagihan dadah merupakan hal yang sangat tragis dan memilukan. Penagih menjadi terbiasa sehingga kandungan yang lebih besar diperlukan untuk kesan khayalan yang sama. Tidak lama kemudian mereka akan mencari dos yang lebih tinggi dan akan membunuh mereka. Apabila penagih mendengar bahawa seseorang yang meninggal akibat sukatan dadah yang tinggi, fikiran pertama mereka bukan ketakutan, melainkan “Di manakah saya boleh mendapatkannya?”

Bergiat untuk Tuhan

Mereka yang membesar bersama William Carey (1761-1834), mungkin berfikir bahawa dia tidak akan berjaya mencapai sesuatu. Tetapi pada hari ini, dia merupakan bapa bagi misi moden. Dia dilahirkan dalam keluarga penenun, dan menjadi pengajar serta tukang kasut yang kurang berjaya. Namun dia sendiri berusaha untuk mempelajari bahasa Yunani, Ibrani dan Latin. Selepas beberapa tahun, impiannya untuk menjadi misionari di India telah tercapai. Akan tetapi dia menghadapi banyak kesusahan termasuklah kematian anaknya, masalah mental isterinya, dan untuk beberapa tahun dia kurang mendapat respons daripada orang dalam pelayanan.