Restoran itu cantik tetapi gelap. Hanya sebatang cahaya lilin meliuk-liuk di atas setiap meja. Untuk mendapatkan cahaya, para pelanggan harus membuka lampu pada telefon pintar mereka untuk membaca menu, melihat teman semeja, malahan untuk melihat makanan yang sedang dimakan.

Akhirnya, seorang pelanggan dengan perlahan-lahan menolak kerusinya ke belakang, berjalan ke arah pelayan, dan bertanya soalan ringkas kepadanya. “Boleh pasangkan lampu?” Tidak lama kemudian, lampu siling pun menyala dan ruang makan riuh dengan tepukan dan gelak ketawa. Orang di situ berbual dengan gembira, serta memberikan ucapan terima kasih. Suami kawan saya memadamkan telefonnya serta mengangkat sudu dan garpu, dan berkata kepada kami. “Hendaklah ada cahaya! Sekarang, mari kita makan!”

Malam suram kami bertukar menjadi suasana pesta dengan terpasangnya lampu. Tetapi mengetahui sumber sebenar cahaya sejati adalah lebih penting. Tuhan sendiri mengatakan ungkapan yang ajaib itu, “Hendaklah ada cahaya,” pada hari pertama ketika Dia mencipta alam semesta, “lalu cahaya pun ada” (Kejadian 1:3). Kemudian “Allah berpuas hati melihat hal itu” (ayat 4).

Cahaya mengungkapkan kasih Tuhan yang amat besar kepada kita. Cahaya-Nya membimbing kita kepada Yesus, “cahaya bagi dunia” (Yohanes 8:12). Dia menuntun kita keluar daripada kesuraman dosa. Kita menemukan jalan terang yang menuju kepada kehidupan yang memuliakan Anak tatkala kita berjalan dalam cahaya-Nya. Dialah hadiah yang paling terang di dunia ini. Semoga kita kekal berjalan di jalan-Nya yang terang.