Bulan: Oktober 2019

Kisah tentang Parut

Rama-rama terbang keluar dan masuk dari bunga ibu saya. Semasa zaman kanak-kanak, saya rindu sekali untuk menangkapnya. Saya pun berlari dari belakang rumah ke bahagian dapur untuk mengambil sebuah balang kaca, tetapi ketika saya tergesa-gesa kembali, kaki saya tersandung dan terpukul pada konkrit keras. Balang itu pecah di bawah pergelangan tangan saya dan meninggalkan parut yang memerlukan 18 jahitan. Hari ini, parut itu kelihatan seperti ulat yang melilit di pergelangan tangan saya, yang menceritakan kedua-dua kisah tentang kecederaan dan penyembuhan.

Cahaya dalam Kegelapan

Dalam buku These Are the Generations, watak utama Encik Bae menggambarkan kesetiaan Tuhan dan kuasa Berita Baik yang menembusi kegelapan. Datuk dan neneknya, ibu bapa, serta ahli-ahli keluarganya sendiri dianiayai kerana mereka berkongsi kepercayaan mereka dalam Kristus. Tetapi sesuatu perkara yang menarik telah berlaku. Ketika Encik Bae dipenjarakan kerana berkongsi tentang Tuhan kepada rakannya: imannya bertumbuh. Begitu juga dengan ibu bapanya apabila mereka dimasukkan ke kem tahanan—mereka tetap berkongsi tentang kasih Kristus di situ. Encik Bae mendapati bahawa janji Tuhan dalam Yohanes 1:5 adalah benar: “Cahaya ini bersinar dalam kegelapan, dan kegelapan tidak dapat memadamkannya.”

Jalan yang Tidak Pernah Dilalui

Orang bertanya kepada saya jika saya mempunyai rancangan lima tahun bagi masa hadapan. Bagaimanakah saya dapat membuat perancangan lima tahun “di jalan” yang saya tidak pernah melaluinya?

Berjalan seperti Pahlawan

Emma yang berusia 18 tahun setia berkongsi tentang Yesus di media sosial, walaupun ada orang mengkritik kegembiraan dan kasihnya untuk Kristus. Ada yang menyerangnya dengan kata-kata menghina mengenai penampilan fizikalnya. Bahkan ada yang berkata pengabdiannya kepada Tuhan disebabkan kebodohannya. Walaupun kata-kata mereka melukai hati Emma, dia tetap menyebarkan Injil dengan iman yang berani serta kasih untuk Yesus dan orang lain. Kadangkala, dia tergoda untuk percaya bahawa identiti dan nilainya ditentukan oleh kritikan orang lain. Apabila hal itu berlaku, dia meminta pertolongan daripada Tuhan, berdoa untuk para penganiayanya, merenungkan ayat-ayat Alkitab, serta tabah dan yakin dalam kuasa Roh Kudus.