Di BBC (Perbadanan Penyiaran British) London, kerja penyiaran pertama Paul Arnold ialah membuat “bunyi tapak kaki” dalam drama radio. Sementara para pelakon membaca skrip tentang babak orang berjalan kaki, Paul sebagai pengurus pentas membuat bunyi tapak kaki yang sepadan dengan kakinya—berhati-hati untuk menyamai langkahnya dengan suara para pelakon dan kata-kata yang diucapkan. Menurut dia, cabaran utamanya ialah mengikut setiap persembahan pelakon dalam cerita itu dengan rapat, “supaya gerakan kami berdua adalah serentak.”

Kerjasama Ilahi sedemikian ditemukan oleh penulis Mazmur 119, yang menekankan hidup menuruti ajaran Tuhan. Seperti yang dikatakan dalam Mazmur 119:1, “Berbahagialah orang yang hidup tanpa cela, dan hidup menurut Taurat TUHAN.” Dengan meneladani jalan Tuhan dan mengikut petunjuk-Nya, kita dapat tetap kudus (ayat 9), mengalahkan komplot (ayat 23), dan melepaskan diri daripada ketamakan (ayat 36). Dia akan memampukan kita untuk melawan dosa (ayat 61), mendapatkan sahabat yang taat kepada Tuhan (ayat 63), dan hidup dalam sukacita (ayat 111).

Ahli teologi, Charles Bridges memberikan komen bagi ayat 133: “Oleh itu apabila saya mengambil setiap langkah di dunia ini, saya harus tanya—adakah ini diperintahkan dalam firman Tuhan, yang memperlihatkan Kristus sebagai teladan yang sempurna?”

Dengan menjalani cara hidup seperti ini, kita memperlihatkan Yesus kepada dunia. Semoga Dia menolong kita berjalan rapat dengan-Nya sehingga orang lain dapat melihat Pemimpin, Sahabat, dan Penyelamat dalam kita!