Month: Mac 2020

Apakah yang anda bimbang?

Kebimbangan dapat menimpa kita dalam pelbagai rupa, misalnya isu keluarga, kesihatan, kewangan atau ribuan perkara yang lain, terutamanya pada waktu tercetusnya pandemik ini. Kebimbangan dapat menghakis minda kita, sehingga kita tidak berfokus dan dapat mengakibatkan serangan migrain dan keadaan panik.

Namun, adakah perasaan bimbang sesuatu yang tidak baik? Bukannya salah untuk menunjukkan keprihatinan. Ini menunjukkan kita berasa tanggungjawab terhadap apa yang…

Bukan Usaha Sendiri

“Ayah, terima kasih untuk makan malam ini,” kata saya sambil meletakkan serbet di atas meja restoran. Saya kembali ke rumah sewaktu cuti universiti dan selepas tidak tinggal di rumah untuk beberapa waktu, saya berasa kekok kerana ibu bapa membayar bil untuk saya. Ayah saya berkata, “Sama-sama, Julie, tetapi kamu tidak perlu mengucapkan terima kasih untuk segalanya. Saya tahu, kamu dapat hidup berdikari, tetapi kamu masih anak perempuan saya dan ahli keluarga ini.” Saya tersenyum. “Terima kasih, ayah.”

Beban yang Terlalu Berat

“Tuhan tidak akan membiarkan kamu dicubai lebih daripada yang dapat kamu tanggung,” kata seseorang kepada seorang bapa, ketika anak lelakinya yang berumur 5 tahun baru meninggal kerana penyakit kanser. Namun kata-kata ini yang sebenarnya ingin mendorong bapa itu sebaliknya menyebabkan dia berasa murung, kerana dia tertanya-tanya sebabnya dia tidak dapat menghadapi kehilangan anaknya dengan “baik”. Penderitaan ini begitu berat sehingga dia berasa susah untuk nafas. Dia tahu kesedihan ini hampir menelan dia, dan dia sangat memerlukan pelukan Tuhan.

Jus Buah

Nampaknya lampu yang dijual di kedai barangan terpakai itu sesuai untuk rumah saya dari segi warna, saiz dan harga. Setelah sampai di rumah, apabila saya menyambungkannya ke soket, tiada apa-apa yang berlaku. Tiada cahaya. Tiada kuasa elektrik.

Si Penebang Kayu

Ketika saya di universiti, saya memotong, menyusun, menjual dan menghantar kayu api pada suatu tahun. Ia adalah pekerjaan yang sukar, jadi saya berasa simpati terhadap penebang kayu yang malang dalam kisah 2 Raja-Raja 6.