Pada tahun 2018, atlet tahan lasak, Colin O’Brady melakukan pengembaraan yang tidak pernah dilakukannya sebelum ini. Dengan menarik kereta luncur yang dimuatkan barang bekalan di belakang, O’Brady mengembara seorang diri untuk merentasi Antartika—sejauh 1,500 km selama 54 hari. Ini adalah perjalanan penting yang memerlukan dedikasi dan keberanian.

Apabila mengulas tentang masa-masa sendirian di atas permukaan ais, suhu sejuk dan jarak yang menakutkan, O’Brady berkata, “Minda saya hanya tertumpu sepenuhnya pada apa yang saya sedang lakukan [tenggelam dalam usaha] sepanjang masa, menumpukan perhatian pada matlamat akhir, sementara membenarkan fikiran saya merenungkan pelajaran yang mendalam tentang perjalanan ini.”

Bagi kita yang telah meletakkan iman kita dalam Yesus, kita akan setuju dengan kenyataan itu. Seperti itulah panggilan kita sebagai orang percaya: berfokus untuk menjalani kehidupan yang memuliakan Tuhan dan menyatakan Diri-Nya kepada orang lain. Dalam Kisah Rasul-Rasul 20:24, Paulus, yang sering berada dalam perjalanan yang bahaya, berkata, “Tetapi aku tidak mengambil berat sama ada aku hidup atau mati. Aku hanya ingin menyelesaikan tugas yang aku terima daripada Tuhan Yesus. Aku diberikan tugas untuk mengkhabarkan Berita Baik tentang rahmat Allah.”

Sementara kita berjalan bersama Yesus, semoga kita mengetahui tujuan perjalanan hidup kita dan meneruskannya sehingga kita bersemuka dengan Penyelamat kita.