Month: Jun 2020

Melewati Gelora Kehidupan

“Semua orang di bahagian kiri, buat 3 dayung yang kuat ke hadapan!” teriak jurulatih rakit arus deras kami. Mereka yang di kiri berkayuh dan menarik rakit kami dari pusaran air yang bergelora. Selama beberapa jam kami telah belajar tentang kepentingan mendengar arahan jurulatih kami. Suaranya yang tenang memampukan seramai 6 orang yang kurang berpengalaman bekerjasama membawa rakit di air yang bergelora dengan selamat.

Minta Sahaja 

Doktornya berkata bahawa retinanya yang tertanggal tidak boleh dirawati lagi. Tetapi selepas menjalani kehidupan selama 15 tahun tanpa penglihatan—mempelajari sistem tulisan sentuh, Braille, serta menggunakan tongkat dan anjing terlatih—kehidupan seorang wanita di Montana diubah apabila suaminya mengutarakan soalan yang mudah kepada seorang lagi doktor mata: Dapatkah dia dirawati? Ya, jawab doktor itu. Kemudian doktor tersebut mendapati bahawa wanita itu sebenarnya mempunyai masalah mata yang biasa—katarak, yang kemudian dikeluarkan daripada mata kanannya. Semasa penutup matanya dibuka pada keesokan hari, penglihatannya sembuh. Pembedahan kedua untuk mata kirinya juga berjaya.

Harapan Penebusan

Orang itu penjenayah yang jahat sekali. Jenayah yang telah dilakukannya termasuk lapan kes tembakan (membunuh seramai 6 orang) dan memulakan kebakaran yang telah menakutkan penduduk di kota New York pada tahun 1970-an. Dia meninggalkan surat di tempat kejadian yang mengejek polis dan akhirnya dia ditangkap serta dijatuhkan hukuman berturut-turut selama 25 tahun sehingga seumur hidup untuk setiap pembunuhan yang telah dilakukannya. 

Kasih yang Diturunkan 

Anak perempuan saya telah mula menaruh minat terhadap Nancy Drew, seorang wirawati dalam buku cerita. Dalam masa 3 minggu yang lalu, dia sudah membaca sekurang-kurangnya sedozen buah buku yang mengisahkan gadis tersebut. Ia bermula dengan perasaan minatnya terhadap cerita-cerita detektif. Secara jujur, saya juga menyukai cerita tentang Nancy Drew, dan jilid-jilid berbalut warna biru yang dibaca oleh ibu saya pada tahun 1960-an masih mengisi rak buku di rumahnya.