Orang itu penjenayah yang jahat sekali. Jenayah yang telah dilakukannya termasuk lapan kes tembakan (membunuh seramai 6 orang) dan memulakan kebakaran yang telah menakutkan penduduk di kota New York pada tahun 1970-an. Dia meninggalkan surat di tempat kejadian yang mengejek polis dan akhirnya dia ditangkap serta dijatuhkan hukuman berturut-turut selama 25 tahun sehingga seumur hidup untuk setiap pembunuhan yang telah dilakukannya.

Namun Tuhan menjangkau orang tersebut. Pada hari ini, dia menjadi seorang yang percaya kepada Kristus. Setiap hari dia meluangkan masa untuk mengkaji firman Tuhan. Dia juga menunjukkan kekesalan yang ikhlas terhadap semua ahli keluarga mangsanya dan terus mendoakan mereka. Walaupun sudah dipenjarakan selama 4 dekad, orang yang dianggap jahat sekali ini telah menemukan harapan dalam Tuhan, malah dia membuat pengakuan ini, “Kebebasan saya hanya ditemukan dalam satu perkataan: Yesus.”

Alkitab menceritakan satu lagi pertaubatan yang tidak dijangkakan. Sebelum dia bertemu dengan Kristus yang telah bangkit daripada kematian di jalan ke Damsyik, Saulus (yang kemudian menjadi rasul Paulus), sedang “meneruskan ancamannya untuk membunuh pengikut-pengikut Tuhan” (Kisah Rasul-Rasul 9:1). Namun hati dan hidup Paulus diubah oleh Yesus (ayat 17-18), dan dia menjadi salah satu saksi terhebat bagi Yesus dalam sejarah. Orang yang dahulunya merancang kematian orang Kristian, kini telah mempersembahkan hidupnya untuk menyebarkan harapan Injil.

Penebusan selalunya merupakan karya mukjizat Tuhan. Anda mungkin mempunyai cerita yang lebih dramatik, tetapi kebenaran yang nyata masih sama: Tiada seorang pun antara kita yang layak menerima pengampunan-Nya, namun Yesus ialah Penyelamat yang berkuasa! “Dia dapat menyelamatkan orang yang datang kepada Allah melalui-Nya” (Ibrani 7:25).