Bulan: Julai 2020

Cahaya yang Bersinar

Saya berasa gugup kerana saya bersetuju untuk mengajar di kelas doa yang berlangsung selama 5 minggu di sebuah gereja tempatan. Adakah pelajar akan minat? Adakah mereka akan menyukai saya? Kegelisahan saya membuat saya tidak dapat berfikir dengan jelas sehingga mengganggu persiapan powerpoint dan nota serta rancangan pengajaran saya. Namun dengan masa tinggal seminggu, saya belum menggalakkan orang untuk menghadirinya.

Sentuhan Yesus

Tidak menghairankan apabila Ibu Teresa menerima Hadiah Keamanan Nobel. Sebenarnya, dia menerima anugerah itu kerana dia menjaga “orang lapar, orang telanjang, orang yang tiada tempat tinggal, orang buta, orang kusta, orang yang ditolak, tidak dikasihi dan dihina oleh masyarakat. Mereka adalah orang yang dilayaninya sepanjang hidupnya.

Rahmat yang Tidak Mengikut Kebiasaan 

Tom bekerja di sebuah firma guaman yang membekalkan perkhidmatan kepada syarikat Bob. Mereka pun menjadi kawan. Kemudian Tom mencuri ribuan dolar dari syarikat itu. Bob berasa kecewa dan marah apabila dia mengetahuinya. Tetapi dia menerima nasihat naib presidennya, seorang Kristian. Naib Presiden itu melihat Tom sangat malu dan insaf lalu menasihati Bob supaya tidak mendakwanya, melainkan mengupahnya sebagai pekerja. “Berikannya gaji yang berpatutan supaya dia boleh membayar ganti rugi. Anda akan mendapat seorang pekerja yang lebih bersyukur dan setia.” Bob mendengar nasihat tersebut dan Tom betul-betul menjadi pekerja yang setia. 

Mempercayai Tuhan pada Waktu Sedih

Apabila seorang lelaki yang dikenali sebagai “Papa John” mengetahui bahawa penyakit kansernya sudah mencapai peringkat terakhir, dia dan isterinya, Carol, merasakan panggilan Tuhan untuk berkongsi perjalanan mereka dalam talian ketika mereka berjuang melawan penyakit. Dengan mempercayai bahawa Tuhan akan bekerja melalui kelemahan mereka, pasangan ini menyiarkan saat-saat gembira, sedih dan kesakitan yang dilalui mereka selama 2 tahun. 

5 ayat Alkitab untuk membantu anda melalui Norma Baru

Norma baru bermakna kita perlu menyesuaikan diri dengan sekatan-sekatan baru ekoran penularan pandemik COVID-19. Baca selanjutnya 5 ayat Alkitab untuk membantu anda melalui Norma Baru.