Month: Julai 2021

Hidup Yang Berharga

Air mata mengalir di pipi saya semasa saya mencari-cari cincin perkahwinan dan cincin ulang tahun saya seperti hendak gila. Setelah sejam mengangkat kusyen sofa dan menggeledah setiap sudut dan celah rumah kami, Suami saya Alan berkata, “Jangan sedih. Kita akan menggantikannya.”

Mengatasi Iri Hati

Dalam satu babak filem Amadeus, seorang komposer yang sudah uzur bernama Antonio Salieri telah memainkan beberapa gubahan muziknya dengan piano untuk paderi yang datang berkunjung. Paderi itu dengan segan mengakui bahawa dia tidak mengenal lagu tersebut. “Bagaimana pula yang ini?” Salieri bertanya sambil memainkan melodi yang dikenali ramai. “Saya tidak tahu kamu yang menggubah muzik ini,” kata paderi itu. “Bukan saya,” Salieri menjawab. “Itu karya Mozart!” Seperti yang diketahui penonton, kejayaan Mozart telah menimbulkan perasaan iri hati yang amat sangat dalam hati Salieri—sehingga dia mengambil bahagian dalam kematian Mozart.

Yesus Kedamaian Kita 

Seorang biarawan yang bernama Telemachus menjalani kehidupan yang tenang, namun kematiannya pada penghujung abad ke-4 telah mengubah dunia. Ketika dia pergi melawat Roma dari Timur, Telemachus cuba menghentikan sukan berdarah di arena gladiator. Dia melompati tembok-tembok stadium tersebut dan cuba menghalang gladiator daripada saling membunuh. Tetapi tindakan ini memarahi orang ramai sehingga mereka merejam biarawan itu sampai mati. Bagaimanapun, Maharaja Honorius terharu dengan tindakan Telemachus lalu mengeluarkan titah untuk menamatkan acara yang telah dijalankan selama 500 tahun. 

Kasih Tuhan Lebih Kuat

Pada tahun 2020, Alyssa Mendoza menerima satu e-mel yang mengejutkan daripada bapanya pada suatu tengah malam. Mesej tersebut mengandungi arahan tentang apa yang harus dilakukan untuk ibunya pada hari ulang tahun perkahwinan ibu bapanya yang ke-25. Mengapakah ini memeranjatkan? Ini kerana bapa Alyssa telah meninggal dunia 10 bulan yang lalu. Dia mendapati bahawa bapanya telah menulis dan menjadualkan penghantaran e-mel tersebut ketika dia tengah sakit, kerana dia tahu dia mungkin akan meninggal. Dia juga telah mengatur dan menempah bungkusan kuntuman bunga untuk dihantar kepada isterinya pada tahun-tahun yang akan mendatang bagi hari jadinya, hari ulang tahun perkahwinan dan Hari Valentine.