Elvis Summers membuka pintu dan mendapati Smokey, seorang wanita berbadan kurus yang kerap datang meminta tin kosong untuk ditukarkan kepada wang tunai. Inilah sumber pendapatan utamanya. Satu idea terlintas dalam fikiran Elvis. “Bolehkan kamu tunjukkan di mana kamu tidur?” dia bertanya. Smokey pun membawanya ke sebuah kawasan sempit seluas 0.6 meter yang kotor di sebelah sebuah rumah. Dengan belas kasihan, Summers membina sebuah “rumah kecil” baginya―tempat perlindungan sederhana yang memberinya ruang untuk tidur dengan selamat. Summers mengembangkan ideanya itu dengan mengutip wang melalui halaman media GoFundMe, sementara dia bekerjasama dengan gereja-gereja tempatan untuk menyediakan tanah bagi membina lebih banyak tempat perlindungan untuk orang-orang yang tidak mempunyai tempat tinggal.

Dalam seluruh Alkitab, umat Tuhan diingatkan untuk memperhatikan orang-orang yang ada kekurangan. Apabila Tuhan berfirman melalui Musa untuk mempersiapkan orang Israel memasuki tanah perjanjian, dia menggalakkan mereka “bermurah hati dan memberi pinjam kepada [orang miskin] seberapa banyak yang diperlukannya” (Ulangan 15:8). Petikan ini juga mengatakan, “selalu akan terdapat beberapa orang miskin dan yang memerlukan pertolongan” (ayat 11). Kita tidak perlu pergi jauh untuk melihat kenyataan ini. Ketika Tuhan dengan penuh belas kasihan mengingatkan orang Israel “supaya bermurah hati terhadap mereka” (ayat 11), kita juga dapat mencari jalan untuk membantu orang-orang yang ada kekurangan.

Setiap orang memerlukan tempat tinggal, makanan dan minuman. Walaupun kita tidak memiliki banyak, semoga Tuhan membimbing kita menggunakan apa yang kita ada untuk membantu orang lain. Sama ada berkongsi makanan atau pakaian, percayalah perbuatan kecil ini boleh membawa pengaruh yang besar!