Month: November 2021

Kuatkan Dan Teguhkan Hatimu

Kuatkan Dan Teguhkan Hatimu

 

Baca: Ulangan 31:6 “Kuatkan dan teguhkanlah hatimu, janganlah takut dan jangan gemetar karena mereka, sebab TUHAN, Allahmu, Dialah yang berjalan menyertai engkau; Ia tidak akan membiarkan engkau dan tidak akan meninggalkan engkau.”

Percaya kepada Yesus - Musim Krismas bermula dengan Adven, iaitu 4 minggu sebelum hari Krismas. Dalam kalendar gereja, keempat-empat minggu ini digunakan untuk persiapan rohani dan persediaan…

Cahaya yang Sangat Terang

Pada tahun 2018, seramai 12 orang budak lelaki Thailand dan jurulatih bola sepak mereka masuk ke sebuah gua yang berselirat untuk menikmati pengembaraan pada waktu petang. Disebabkan air naik secara tiba-tiba dan mendadak dalam gua, mereka terpaksa masuk lebih jauh ke dalam gua. Pasukan penyelamat mengambil masa selama 2 minggu setengah untuk membawa mereka keluar. Walaupun dihalangi air yang semakin naik, pasukan penyelam tetap bergegas dalam operasi menyelamat, sementara budak-budak itu duduk di batuan kecil dengan hanya 6 lampu suluh yang berkelip. Mereka berada dalam kegelapan selama berjam-jam sambil mengharapkan cahaya kecil akan menembusi kegelapan dalam apa cara pun, sehingga mereka diselamatkan.

Iman dalam Penganiayaan 

Esther dibesarkan dalam satu suku kaum di Filipina yang menentang kepercayaan Kristian. Tetapi kini dia menerima keselamatan melalui Yesus setelah ibu saudaranya mendoakannya semasa Esther bergelut dengan penyakit yang mengancam nyawanya. Hari ini, Esther memimpin pembelajaran Alkitab dalam sebuah komuniti setempat walaupun terancam dengan keganasan, bahkan kematian. Namun dia tetap melayani dengan sukacita dan berkata, “Aku tidak dapat berhenti memberitahu orang tentang Yesus kerana aku sendiri telah mengalami kekuatan, kasih, kebaikan dan kesetiaan Tuhan dalam hidupku.”

Luka Disirami Garam

Pada zaman kegemilangan radio, Fred Allen (1894–1956) menyampaikan persembahan komedi yang berunsur pesimistik untuk menghibur generasi yang hidup dalam trauma kemunduran ekonomi dan peperangan. Sifat lucunya lahir daripada kesakitan yang dialaminya sendiri. Setelah kehilangan ibunya sebelum dia berusia 3 tahun, dia kemudian dipisahkan daripada ayahnya yang bergelut dengan ketagihan dadah. Dia pernah menyelamatkan seorang budak lelaki di jalan raya Kota New York yang sibuk dengan berkata, “Kenapa dengan kamu, nak? Kamu tidak mahu menjadi dewasa dan mengalami masalah?”

Iman yang Berani 

Selepas pesawat Prem Pradham (1924-1998) ditembak jatuh semasa Perang Dunia II, dia mengalami kecederaan ketika dia turun dengan menggunakan payung terjun. Akibatnya dia berjalan pincang seumur hidupnya. Dia pernah berkata, “Kakiku lumpuh. Bukankah itu aneh Tuhan memanggil aku memberitakan Injil di Pergunungan Himalaya?” Dia memberitakan Injil di Nepal dan mengalami tentangan hebat, termasuk dikurungkan di “penjara maut bawah tanah,” tempat yang dia diseksa dengan teruk. Dalam jangka masa 15 tahun, Prem menghabiskan 10 tahun di 14 penjara yang berbeza. Akan tetapi, sebagai saksi yang berani bagi Kristus, usahanya membuahkan hasil. Ramai orang mengalami perubahan hidup kerana Kristus, termasuk pegawai penjara dan banduan lain juga menyampaikan Injil tentang Yesus kepada bangsa mereka sendiri pada masa kemudian.