Esther dibesarkan dalam satu suku kaum di Filipina yang menentang kepercayaan Kristian. Tetapi kini dia menerima keselamatan melalui Yesus setelah ibu saudaranya mendoakannya semasa Esther bergelut dengan penyakit yang mengancam nyawanya. Hari ini, Esther memimpin pembelajaran Alkitab dalam sebuah komuniti setempat walaupun terancam dengan keganasan, bahkan kematian. Namun dia tetap melayani dengan sukacita dan berkata, “Aku tidak dapat berhenti memberitahu orang tentang Yesus kerana aku sendiri telah mengalami kekuatan, kasih, kebaikan dan kesetiaan Tuhan dalam hidupku.”

Melayani Tuhan ketika menghadapi tentangan adalah realiti yang dihadapi ramai orang seperti bahawa mereka menolak untuk berdoa kepada patung emas besar yang diperbuat Sadrakh, Mesakh dan Abednego, 3 pemuda Yahudi yang hidup sebagai tawanan di Babilonia. Dalam kitab Daniel, kita mengetahui menurut rupa Raja Nebukadnezar walaupun diancam oleh kematian. Mereka memberi kesaksian bahawa Tuhan mampu melindungi mereka, tetapi mereka memilih untuk tetap melayani Dia walaupun “seandainya Dia tidak” menyelamatkan mereka (Daniel 3:18). Ketika mereka dilemparkan ke dalam relau yang bernyala-nyala, Tuhan benar-benar menyertai mereka yang dalam penderitaan (ayat 25). Hal yang mengejutkan semua orang ialah mereka selamat dan “rambut mereka tidak hangus” (ayat 27).

Sekiranya kita menghadapi penderitaan atau penganiayaan kerana iman, contoh-contoh cerita zaman kuno dan moden mengingatkan kita bahawa Roh Tuhan hadir bersama kita. Tuhan akan menguatkan dan mempertahankan kita apabila kita memilih untuk mentaati-Nya, “walaupun” keadaan yang terjadi berbeza daripada apa yang kita harapkan.