Cucu lelaki saya yang berusia 4 tahun duduk di pangkuan saya. Dia membelai kepala saya yang botak dan memerhati dengan teliti. “Atuk,” dia bertanya, “Apa jadi dengan rambut atuk?” “Oh,” saya tertawa, “Rambut atuk semakin hilang apabila semakin tua.” Raut wajahnya berubah: “Teruk betul,” jawabnya. “Baik aku bagi atuk beberapa helai rambut aku.”

Saya tersenyum melihat cucu saya yang berbelas kasihan dan menariknya lebih dekat untuk memeluknya. Ketika merenungkan kembali kasihnya kepada saya pada detik yang berharga itu, ia juga membuat saya merenungkan kasih Tuhan yang tidak mementingkan diri dan penuh rahmat.

G. K. Chesterton menulis: “Kita telah berdosa dan menjadi tua, dan Bapa kita lebih muda daripada kita.” Maksudnya, “[Tuhan] yang hidup selama-lamanya” (Daniel 7:9) tidak terjejas oleh kerosakan dosa. Tuhan adalah kekal dan mengasihi kita sepenuhnya dengan kasih yang tidak pernah goyah atau pudar. Dia sepenuhnya sanggup dan dapat menepati janji-Nya kepada umat-Nya seperti yang tertulis dalam Yesaya 46: “Aku tetap Allah kamu sampai kamu tua; Aku akan memelihara kamu sampai kamu beruban. Aku telah menciptakan kamu dan tetap akan menjaga kamu” (ayat 4).

Dalam 5 ayat seterusnya, Dia menjelaskan, “Aku satu-satunya Allah, dan tiada sesiapa pun sama seperti Aku” (ayat 9). “AKU” yang agung (Keluaran 3:14) sangat mengasihi kita sehingga Dia sanggup mati di kayu salib demi menanggung beban dosa kita supaya kita kembali kepada-Nya dan bebas daripada beban. Syukurlah kepada Dia selama-lamanya!