Month: Ogos 2022

Apabila Pengetahuan Menyakitkan

Zach Elder dan kawan-kawannya berhenti di tepi pantai selepas 25 hari berakit melalui Grand Canyon. Seorang lelaki yang datang untuk mendapatkan rakit mereka memberitahu mereka tentang virus COVID-19. Mereka ingat lelaki itu sedang bergurau. Tetapi apabila mereka meninggalkan ngarai, telefon mereka dipenuhi oleh mesej-mesej penting daripada ibu bapa mereka. Zach dan kawan-kawannya tergamam. Mereka berharap dapat kembali ke sungai dan melarikan diri daripada apa yang mereka ketahui sekarang.

Biarkan Lampu Menyala

Satu iklan rangkaian hotel menayangkan sebuah bangunan kecil berdiri teguh pada malam yang gelap. Tiada benda lain di sekelilingnya. Satu-satunya sinaran yang memancar dalam latar iklan itu datang dari sebuah lampu kecil, dekat pintu di anjung bangunan tersebut. Mentol itu memancarkan cukup cahaya untuk seorang pengunjung berjalan menaiki tangga dan memasuki bangunan. Iklan tersebut berakhir dengan ungkapan, “Lampu selalu dipasang untuk anda.”

Benih Masa

Pada tahun 1879, orang yang menyaksikan perbuatan William Beal akan menyangkanya orang gila. Mereka melihat profesor botani ini mengisi 20 biji botol dengan pelbagai jenis benih, kemudian menguburkannya jauh ke dalam tanah. Mereka tidak tahu bahawa Beal sedang melakukan satu eksperimen kebolehhidupan biji benih yang akan menjangkau berabad-abad lamanya. Setiap 20 tahun, sebiji botol akan dikeluarkan, dan biji benih di dalamnya akan ditanam untuk melihat jika benihnya akan bercambah.

Kasih dan Bergantung kepada Tuhan

Zach kelihatan seorang yang lucu, bijak dan disukai ramai. Tetapi dia bergelut dengan kemurungan secara diam-diam. Selepas Zach membunuh diri pada usia 15 tahun, ibunya, Lori, menceritakan tentang dia, “Memang sangat sukar untuk memahami bahawa seseorang sepertinya yang mempunyai begitu banyak keindahan dalam hidupnya akan tiba ke saat ini. Aku memang tidak sangka Zach akan membunuh diri.” Ada seketikanya dalam kesepian Lori meluahkan kedukaannya kepada Tuhan. Dia berkata bahawa kesedihan yang mendalam selepas kejadian itu adalah “satu tahap kedukaan yang berbeza.” Namun dia dan keluarganya belajar untuk bergantung kepada Tuhan dan orang lain demi mendapatkan kekuatan, dan sekarang mereka menggunakan masa mereka untuk mengasihi orang lain yang juga bergelut dengan kemurungan.