Pada suatu malam musim panas, burung-burung yang hinggap di pepohonan berhampiran rumah kami tiba-tiba menggauk dengan kuat sekali. Akhirnya kami menyedari sebabnya. Rupa-rupanya seekor helang yang besar terbang melayang dari puncak pokok, menyebabkan burung-burung lain terbang bertempiaran sambil mengeluarkan bunyi amaran yang tajam untuk menjauhi situasi berbahaya tersebut.”

Dalam kehidupan kita, amaran rohani dapat ditemui dalam seluruh Alkitab—contohnya, amaran terhadap ajaran palsu. Kita mungkin meragui tentang ajaran yang kita dengar. Namun begitu, oleh sebab kasih-Nya kepada kita, Bapa kami yang di syurga memperingatkan kita tentang bahaya yang mengancam kerohanian kita melalui Alkitab.

Yesus mengajar, “Berjaga-jagalah tentang nabi palsu yang datang kepadamu dengan pakaian domba tetapi sebenarnya serigala ganas” (Matius 7:15). Dia menambah, “Kamu akan mengenal orang daripada hasil perbuatan mereka … Pokok yang subur menghasilkan buah yang baik manakala pokok yang tidak subur menghasilkan buah yang tidak baik.” Kemudian Dia memberi amaran kepada kita, “Demikianlah kamu akan mengenal orang daripada hasil perbuatan mereka” (ayat 16-17; 20).

“Orang yang bijaksana melihat bahaya lalu bersembunyi,” Amsal 22:3 memperingatkan kita, “tetapi orang betul bendul berjalan terus lalu menderita akibatnya.” Dalam amaran sedemikian terkandung kasih perlindungan Tuhan, yang dinyatakan dalam firman-Nya kepada kita.

Seperti burung-burung tersebut yang memberi amaran kepada sesama akan bahaya, semoga kita memberikan perhatian kepada amaran Alkitab untuk menjauhi bahaya yang mengancam kerohanian kita dan datang ke dalam perlindungan Tuhan.