Bulan: Disember 2023

Kota yang Adil

Pada malam sebelum tahun baru 2000, pegawai-pegawai kerajaan di Detroit dengan berhati-hati membuka satu kapsul masa yang berusia 100 tahun. Di dalam kotak tembaga itu terdapat ramalan yang penuh harapan daripada beberapa orang pemimpin bandar yang menyatakan visi kemakmuran. Namun mesej daripada Datuk Bandar memberikan pendekatan yang berbeza. Dia menulis, “Semoga kita dibenarkan untuk meluahkan satu harapan yang lebih besar kepada semua orang … kita akan sedar, bahawa sebagai satu negara, rakyat dan bandar, kita mahu bertumbuh dalam kebenaran, kerana barulah sesebuah negara akan menjadi makmur.”

Doa yang Tulus

Tiga hari sebelum satu letupan bom menggegarkan rumahnya pada bulan Januari, 1957, Dr. Martin Luther King Jr. mengalami satu kejadian yang memberi kesan dalam hidupnya. Selepas menerima satu panggilan ugutan, King memikirkan strategi untuk keluar daripada gerakan hak sivil. Kemudian, doa timbul dari hatinya. “Aku berpegang teguh pada apa yang aku percaya betul. Tetapi sekarang aku takut. Aku tidak mempunyai apa-apa lagi. Aku telah sampai ke tahap yang aku tidak dapat menghadapinya seorang diri.” Selepas dia berdoa, timbul keyakinan dalam hatinya. King menyatakan, “hampir dengan serta merta, ketakutan saya lenyap. Keraguan saya hilang. Saya sudah bersedia untuk menghadapi apa sahaja.”

Mahkota Kehidupan 

LeeAdianez Rodriguez-Espada yang berumur 12 tahun berasa bimbang bahawa dia akan lewat untuk menyertai perlumbaan larian 5 km. Kegelisahannya menyebabkan dia berlari 15 minit lebih awal daripada masa mula lariannya dengan peserta-peserta separuh maraton (jarak yang lebih daripada 21 km!). LeeAdianez telah ketinggalan, maka dia terus berusaha untuk berlari. Namun kira-kira selepas berlari sepanjang 6 km, garisan penamat masih tidak kelihatan. Barulah dia sedar bahawa dia telah menyertai perlumbaan yang lebih panjang dan sukar. Budak perempuan ini tidak berputus asa, sebaliknya dia meneruskan larian. Akhirnya dia menamatkan perlumbaan sejauh 21 km dan mendapat tempat ke-1,885 antara 2,111 orang penamat. Ketabahan yang ditunjukkan sungguh mengagumkan!

Memenuhi Keperluan Orang Lain

Ayah Philip menghidap penyakit mental yang teruk, dia pernah meninggalkan rumah dan hidup di jalanan. Selepas ibunya, Cyndi dan Philip yang masih kecil menghabiskan masa seharian mencarinya, Phillip sangat bimbang akan keadaan ayahnya. Dia bertanyakan ibunya sama ada ayahnya dan orang lain yang ketiadaan rumah akan berasa hangat di luar. Maka mereka melancarkan satu usaha untuk mengumpul dan mengagihkan selimut-selimut serta perlengkapan musim sejuk kepada gelandangan di kawasan tersebut. Selama lebih daripada satu dekad, Cyndi telah menganggap usaha ini sebagai kerja untuk seumur hidupnya, dia sangat bersyukur kerana anaknya dan imannya kepada Tuhan, ini telah menyedarkan dia tentang kesusahan yang dialami oleh orang yang tiada tempat tidur yang hangat.