Kebaikan hati atau dendam? Kepala Isaiah baru sahaja kena baling oleh satu balingan liar semasa kejuaraan besbol serantau Liga Kecil dilangsungkan. Dia rebah ke tanah sambil memegang kepalanya. Syukurlah, topi keledarnya melindunginya daripada kecederaan serius. Semasa permainan disambung semula, Isaiah nampak pembaling besbol itu menggigil ketakutan kerana kesilapan yang tidak disengajakannya itu. Pada masa itu, Isaiah melakukan sesuatu yang luar biasa sekali sehingga rakaman video tentang responsnya menjadi tular. Dia berjalan ke arah pembaling itu, lalu memeluknya untuk menenangkannya, dan memastikan pembaling itu mengetahui bahawa dia baik-baik sahaja.

Dalam keadaan yang mungkin mengakibatkan pergaduhan, Yesaya memilih untuk menunjukkan kebaikan hati.

Dalam Perjanjian Lama, kita melihat Esau membuat pilihan yang serupa, walaupun ini jauh lebih sukar bagi Esau untuk membatalkan sebarang niat yang lama terpendam untuk membalas dendam terhadap Yakub, saudara kembar yang menipunya. Ketika Yakub pulang ke rumah selepas dua puluh tahun dalam pembuangan, Esau memilih kebaikan hati serta pengampunan dan bukannya membalas dendam atas salah laku Yakub terhadapnya. Apabila Esau melihat Yakub, dia “berlari mendapatkannya lalu memeluk Yakub” (Kejadian 33:4). Esau memaafi Yakub dan memberitahu Yakub bahawa dia baik-baik sahaja (ayat 9-11).

Apabila seseorang menunjukkan kekesalan atas kesalahan yang dilakukan terhadap kita, kita mempunyai pilihan untuk menunjukkan kebaikan hati atau dendam. Memilih untuk menyambut mereka dengan kebaikan hati ialah tindakan yang mengikut teladan Yesus (Roma 5:8), dan jalan yang menuju ke arah perdamaian.