Walaupun neurosains telah mencapai kemajuan besar dalam memahami cara otak berfungsi, saintis mengakui mereka masih pada peringkat awal. Mereka memahami seni bina otak, beberapa aspek fungsinya, dan bahagian otak yang bertindak balas terhadap persekitaran, mengaktifkan deria kita, menjana pergerakan dan mengandungi emosi. Tetapi mereka masih tidak dapat mengetahui bagaimana semua interaksi ini mempengaruhi tingkah laku, persepsi dan ingatan kita. Karya agung ciptaan Tuhan yang kompleks dan luar biasa—manusia—masih ada banyak misteri.

Daud mengakui keajaiban tubuh manusia. Dengan menggunakan bahasa kiasan, dia memuji kuasa Tuhan, dibuktikan oleh kedaulatan-Nya ke atas seluruh proses semula jadi tentang pembentukan manusia, “Engkau telah membentuk bahagian-bahagian dalamku … di dalam rahim ibuku” (Mazmur 139:13). Dia menulis, “Aku dicipta dengan mengagumkan dan menakjubkan; sungguh menakjubkan ciptaan-Mu” (ayat 14). Manusia zaman dahulu melihat perkembangan seorang kanak-kanak di dalam rahim ibu sebagai satu misteri yang besar (lihat Pengkhutbah 11:5). Walaupun Daud mempunyai pengetahuan yang terhad tentang kerumitan tubuh manusia yang menakjubkan, dia masih berasa takjub akan pekerjaan dan kehadiran Tuhan yang penuh ajaib (Mazmur 139:17-18).

Kerumitan tubuh manusia yang mengagumkan dan menakjubkan telah mencerminkan kuasa dan kedaulatan Tuhan kita yang agung. Satu-satunya respons kita adalah memuji, berasa kagum dan takjub tentang Dia!