James Innell Packer, juga dikenali sebagai J.I. Packer, telah meninggal dunia pada tahun 2020, lima hari sebelum hari jadinya yang ke-94. Dia ialah seorang penulis dan pastor. Bukunya yang amat terkenal bertajuk Knowing God (Mengenal Tuhan), telah dijual lebih daripada 1.5 juta naskhah sejak diterbitkan. Packer mendukung kewibawaan alkitabiah dan pemuridan orang Kristian, serta menggesa semua orang yang percaya kepada Kristus agar hidup sepenuhnya untuk Yesus. Pada usianya yang sudah lanjut, dia ditanya tentang apa kata-kata terakhirnya kepada gereja. Packer hanya berkata: “Muliakan Kristus dalam segala hal.”

Kata-kata itu juga mencerminkan kehidupan rasul Paulus. Selepas diubah secara dramatik oleh Tuhan, Paulus melakukan pekerjaan yang telah dipercayakan kepadanya dengan setia, dan menyerahkan hasilnya kepada Tuhan. Kata-kata Paulus yang terdapat dalam kitab Roma adalah antara yang paling padat dalam keseluruhan Perjanjian Baru secara teologi. J.I Packer menyimpulkan seperti yang ditulis oleh Paulus: “Memuliakan Allah, Bapa Tuhan kita Yesus Kristus” (Roma 15:6).

Kehidupan Paulus merupakan contoh bagi kita. Kita dapat memuliakan Tuhan dalam banyak cara, tetapi yang sangat penting ialah dengan menjalani kehidupan yang telah ditentukan bagi kita dan menyerahkan hasilnya ke dalam kekuasaan Tuhan yang tidak berubah. Sama ada menulis buku, pergi menginjil, mengajar di sekolah atau menjaga ibu bapa yang sudah tua, semuanya mempunyai tujuan yang sama: Muliakan Kristus dalam segala hal! Semasa kita berdoa dan membaca Alkitab, Tuhan menolong kita hidup dengan taat setia dan memastikan kehidupan seharian kita berada di landasan yang betul untuk memuliakan Yesus, dalam segala yang kita katakan dan lakukan.