Month: September 2024

Menemukan Sukacita dengan Bijak

Pandemik semakin berleluasa pada suatu ketika. Begitulah waktu yang dialami oleh Jason Persoff, seorang doktor bilik kecemasan di sebuah hospital besar yang komited untuk menyelamatkan pesakit Covid. Bagaimana dia masih boleh memberi rawatan sebaik-baiknya? Semasa cuti, dia akan bersantai dengan mengambil gambar seperti emping salji, sesuatu yang begitu kecil, kemudian memperbesarkan objek itu. Ini “kedengaran tidak masuk akal,” kata Dr. Persoff. Tetapi menemukan sukacita dalam sesuatu yang kecil tetapi cantik, merupakan “peluang untuk berhubung dengan Pencipta saya dan memerhatikan dunia ini dari perspektif yang tidak ramai orang akan mengambil masa untuk perasan.”

Kasih dan Kesabaran Tuhan

Apabila saya mengusap perut dan bermain dengan kucing baka Hutan Norway (Norwegian Forest) kami, Mystique, yang cantik dan gebu, atau apabila Mystique tertidur di pangkuan saya pada waktu petang, terkadang sukar dipercayai bahawa kucing ini adalah kucing yang sama kami temui bertahun-tahun yang lalu. Mystique pernah tinggal di jalanan, kurus dan takut akan semua orang. Tetapi semua itu beransur-ansur berubah ketika saya mulai mengeluarkan makanan untuknya setiap hari. Akhirnya suatu hari Mystique membiarkan saya membelainya, dan tinggal bersama saya sejak itu.

Dicantumkan ke dalam Keluarga Tuhan

Semasa melancong bersama ayah saya ke Ecuador yang dicintainya beberapa tahun yang lalu, kami telah melawat sebuah ladang kepunyaan keluarganya, tempat yang dia membesar. Di situlah saya mendapati sekumpulan pokok yang pelik. Ayah saya menjelaskan bahawa dulunya dia seorang anak nakal, dia akan mengambil cabang sebuah pokok buah yang telah dipotong, membuat belahan pada cabang pokok buah yang lain, dan mengikat cabang pokok yang dipotong ke batang pokok buah yang lain itu, meniru apa yang dilakukan oleh orang dewasa. Hasil perbuatan gurauannya itu tidak disedari sehingga pokok-pokok itu mulai menghasilkan buah yang berbeza di luar jangkaan.

Dibina di atas Kristus

Kita mempunyai pelbagai penjodoh bilangan untuk merujuk kepada jumlah haiwan yang banyak. Sudah tentu anda pernah mendengar tentang sekawan biri-biri, kelompok lembu, ataupun sekumpulan angsa. Namun dalam Alkitab, jemaah Tuhan diberikan metafora yang amat berbeza, bukan sahaja dari segi bilangan, tetapi lebih kepada peranannya, yakni bangunan.

Menggapai Matlamat Bersama Tuhan (Kesaksian Didin Taresoh)

Didin Taresoh, seorang atlet para yang pernah mengharumkan nama Malaysia di persada sukan para dunia, menceritakan serba sedikit perjalanannya sebagai atlet para dan bagaimana iman Kristiannya mempengaruhi perjalanan tersebut. Keadaan fizikalnya yang berbeza dengan kebanyakan orang tidak mematahkan semangatnya untuk mencapai minat, impian dan matlamat yang sudah disediakan oleh Tuhan. Bahkan dia ingin mendorong orang lain, terutamanya generasi muda di…