Apabila Jay Speights dari Rockville, Maryland, mengambil ujian DNA, tiada apa yang dapat mempersiapkannya untuk keputusan yang akan diterimanya. Keputusan makmal mengandungi kejutan yang besar—rupanya dia ialah putera negara Afrika Barat Benin! Tidak lama kemudian dia menaiki pesawat dan melawat negara tersebut. Apabila dia tiba di sana, keluarga diraja menyambut dan mengadakan perayaan pada majlis kepulangannya, siap dengan menari, menyanyi, sepanduk dan perarakan.

Yesus datang ke bumi sebagai pengumuman berita baik daripada Tuhan. Dia pergi kepada umat-Nya sendiri, bangsa Israel, untuk memberi mereka berita baik dan menunjukkan kepada mereka jalan keluar daripada kegelapan. Ramai yang menerima mesej itu dengan sikap tidak peduli, menolak “cahaya benar” (Yohanes 1:9) dan enggan menerimanya sebagai Mesias (Penyelamat, ayat 11). Tetapi tidak semua orang bersikap sedemikian. Sesetengah orang dengan rendah hati dan gembira menerima undangan Kristus, menerima-Nya sebagai korban Tuhan untuk dosa manusia, dan percaya kepada nama-Nya. Suatu lagi kejutan menanti orang-orang yang setia ini. Dia “memberikan [mereka] hak menjadi anak Allah” (ayat 12)— menjadi anak-anak diraja-Nya melalui kelahiran semula secara rohani.

Apabila kita berpaling daripada dosa dan kegelapan, menerima Yesus, dan percaya kepada nama-Nya, kita akan menjadi anak-anak Tuhan, diangkat sebagai kerabat diraja dalam keluarga-Nya. Semoga kita menikmati keberkatan ketika kita menunaikan tanggungjawab kita sebagai anak-anak Raja.