Isteri saya dan saya mengayuh basikal sehingga mencapai beratus-ratus kilometer setiap tahun di seluruh Barat Michigan. Untuk merancakkan lagi pengalaman ini, kami mempunyai beberapa aksesori yang diletakkan pada basikal. Sue mempunyai lampu depan, lampu belakang, odometer (alat yang merakamkan jarak perjalanan) dan kunci basikal. Basikal saya pula mempunyai pemegang botol air. Sebenarnya, kami boleh menempuh beberapa kilometer setiap hari tanpa bantuan aksesori ini. Alat-alat ini membantu tetapi cuma pilihan.

Dalam surat Efesus, rasul Paulus menulis mengenai set aksesori lain—tetapi ini bukan pilihan. Dia berkata, kita haruslah “memakai” aksesori ini supaya kita dapat hidup beriman kepada Yesus dengan berhasil. Hidup kita bukanlah satu perjalanan yang mudah. Kita hidup dalam satu perjuangan yang kita harus “bertahan terhadap tipu daya Iblis” (6:11). Oleh itu kita haruslah sentiasa dilengkapi.

Tanpa kebijaksanaan firman Tuhan, kita boleh terpengaruh untuk menerima kesilapan. Tanpa pertolongan Yesus untuk kita hidup berlandaskan “kebenaran-Nya,” , kita akan menyerah kepada dusta (ayat 14). Tanpa “Injil”, kita tiada “perdamaian” (ayat 15). Tanpa “iman” yang melindungi kita, kita akan tunduk kepada keraguan (ayat 16). “Penyelamatan” kita dan Roh Kudus akan memimpin kita untuk hidup benar kepada Tuhan (ayat 17). Inilah perlengkapan senjata kita.

Betapa pentingnya kita menempuh kehidupan yang terlindung daripada bahaya sebenar. Kita akan melakukannya apabila Kristus melengkapi kita untuk menghadapi cabaran di sepanjang perjalanan hidup, apabila kita “memakai” selengkap senjata perlindungan yang disediakan Tuhan.