Berikutan tugasnya yang mencabar di Afghanistan, Scott, seorang sarjan Tentera British, menderita gangguan jiwa. Dia teringat: “Masa itu aku berada di sebuah tempat yang sangat gelap.” Tetapi apabila dia “berjumpa Yesus dan mulai mengikut-Nya,” hidupnya berubah sepenuhnya. Sekarang dia ingin berkongsi kasih Kristus dengan orang lain, terutama kepada veteran perang yang turut ikut dengannya bertanding di Sukan Invictus, sebuah acara antarabangsa untuk bekas tentera yang tercedera.

Bagi Scott, membaca Alkitab, berdoa, dan mendengar lagu pujian membantu dia sebelum dia pergi menyertai sukan tersebut. Tuhan kemudian membantu dia “mencerminkan karakter Tuhan Yesus dan menunjukkan kemurahan, lemah lembut, dan kasih anugerah” kepada semua bekas askar perang yang juga bertanding di acara sukan tersebut.

Sifat-sifat yang disebutkan oleh Scott adalah sebahagian buah Roh yang ditulis oleh rasul Paulus kepada orang-orang percaya di Galatia. Mereka bergelut disebabkan pengaruh daripada guru-guru palsu. Oleh itu Paulus mendorong mereka tetap setia kepada Tuhan dan kasih anugerah-Nya, menjalani kehidupan yang “dipimpin oleh Roh” (Galatia 5:18). Dengan berbuat demikian, barulah mereka boleh menghasilkan buah Roh—“kasih, sukacita, damai sejahtera, kesabaran, kemurahan, kebaikan, kesetiaan, lemah lembut dan penguasaan diri” (ayat 22-23).

Apabila Roh Tuhan tinggal di dalam kita, kita juga akan memiliki semua kebaikan dan kasih Roh Kudus. Kita juga akan menunjukkan sifat lemah lembut dan kemurahan kepada orang di sekeliling kita.