Saya dapat 84 markah dalam ujian!

Saya merasakan kegembiraan anak saya apabila saya membaca mesejnya dalam telefon saya. Dia baru sahaja menghadiri kelas di sekolah menengah dan menggunakan telefonnya semasa makan tengah hari. Sebagai ibunya, hati saya juga melonjak, bukan hanya kerana anak perempuan saya berjaya dalam ujian yang mencabar, tetapi kerana dia memilih untuk memberitahu saya. Dia mahu berkongsi berita baiknya dengan saya!

Saya menyedari bahawa teksnya telah menceriakan hari saya, kemudian saya berfikir tentang perasaan Tuhan apabila saya mendekati-Nya. Adakah Dia berkenan apabila saya bercakap dengan-Nya? Doa merupakan cara kita berkomunikasi dengan Tuhan dan sesuatu yang kita disuruh untuk lakukan “sepanjang masa” (1 Tesalonika 5:17). Bercakap dengan-Nya mengingatkan kita bahawa Dia bersama kita melalui waktu yang baik dan yang buruk. Walaupun Tuhan sudah mengetahui segala-galanya tentang kita, tindakan yang berkongsi berita kita dengan-Nya amat berguna kerana cara ini mengalihkan tumpuan kita dan membantu kita berfikir tentang-Nya. Yesaya 26:3 berkata, “Engkau akan menjaga orang yang tekadnya teguh [terfokus kepada-Mu] dengan damai yang sempurna , kerana dia percaya kepada-Mu.” Kita mempunyai kedamaian yang menanti kita apabila kita mengalihkan perhatian kita kepada Tuhan.

Tidak kira apa yang kita hadapi, semoga kita terus bercakap dengan Tuhan dan berhubung dengan Pencipta dan Juruselamat kita. Bisikkan doa dan ingatlah untuk bergembira dan “bersyukur.” Lagipun, kata Paulus, inilah yang “dikehendaki Allah” daripada kita (1 Tesalonika 5:18).