Suatu kebakaran yang paling teruk di tempat kediaman telah tercetus di United Kingdom sejak Perang Dunia II. Api telah menelan Menara Grenfell setinggi 24 tingkat yang terletak di London Barat dan meragut tujuh puluh nyawa. Siasatan mendedahkan punca utama api merebak dengan begitu cepat ialah pelapisan yang digunakan sebagai sebahagian pengubahsuaian yang meliputi bahagian luar bangunan. Bahannya ialah aluminium di bahagian luar tetapi mempunyai teras plastik yang mudah terbakar.

Bagaimanakah bahan berbahaya itu dibenarkan untuk dijual dan dipasang? Penjual produk gagal mendedahkan keputusan ujian keselamatan kebakaran yang buruk. Pembeli pula tertarik oleh harga rumah yang murah, sehingga mereka gagal melihat tanda-tanda amaran pada bahan pembangunan. Pelapisan berkilat hanya kelihatan elok di luar.

Sebahagian kata-kata Yesus yang keras ditujukan kepada guru-guru agama yang menyembunyikan rasuah di sebalik luaran yang kelihatan cantik. Dia berkata mereka itu seperti “kubur yang bercat putih”—“cantik di luar” tetapi di dalamnya penuh dengan tulang mayat dan segala macam kekotoran (Matius 23:27). Mereka sepatutnya mengejar “keadilan, belas kasihan dan kesetiaan” (ayat 23), namun mereka menumpukan perhatian kepada penampilan luar yang baik—membersihkan “bahagian luar cawan” tetapi “bahagian dalamnya penuh dengan hasil kekerasan dan kerakusan” (ayat 25).

Kita cenderung berfokus pada penampilan yang baik dan bukannya berserah dosa dan kehancuran kita dengan jujur di depan Tuhan. Tetapi luaran yang kelihatan cantik tidak mengurangkan bahaya dalam hati yang rosak. Tuhan mengundang kita untuk membiarkan-Nya mengubah setiap kita secara dalaman (1 Yohanes 1:9).