Selama bertahun-tahun, Tanduk Afrika telah mengalami musim kemarau yang teruk dan memusnahkan banyak tanaman, membunuh ternakan, dan membahayakan nyawa jutaan orang. Antara golongan yang paling mudah terdedah pada bahaya—seperti orang di Kem Pelarian Kahuma di Kenya, yang telah melarikan diri daripada peperangan dan penindasan, keadaan mereka lebih kritikal. Laporan baru-baru ini menggambarkan seorang ibu muda membawa bayi perempuannya kepada pegawai kem. Bayi itu mengalami kekurangan zat makanan yang teruk, menyebabkan “rambut dan kulitnya … kering dan rapuh.” Dia tidak senyum dan tidak makan. Tubuh kecilnya hampir mati. Para pakar segera campur tangan untuk merawatnya. Syukurlah, walaupun keperluan masih besar, sebuah infrastruktur telah dibina untuk menyediakan keperluan segera yang dapat menyelamatkan nyawa.

Tempat-tempat yang terdesak inilah yang umat Tuhan dipanggil untuk menyinarkan terang dan kasih-Nya (Yesaya 58:8). Apabila orang kelaparan, sakit atau nyawa terancam, Tuhan memanggil umat-Nya menjadi orang pertama yang menyediakan makanan, ubat-ubatan dan keselamatan—semuanya dalam nama Yesus. Yesaya menegur bangsa Israel kuno kerana mereka setia dengan puasa dan doa, namun mereka tidak menunjukkan belas kasihan yang sebenarnya diperlukan oleh orang yang berada dalam keadaan krisis. Yesaya memanggil umat Tuhan supaya mereka “berkongsi rotimu dengan orang lapar,” membawa “orang miskin yang terbuang ke rumahmu,” dan memberikan pakaian kepada “orang telanjang” (ayat 7).

Tuhan menghendaki orang yang lapar diberi makanan—secara fizikal dan rohani, dan Dia bekerja di dalam dan melalui kita semasa Dia memenuhi keperluan orang.