Dalam satu minggu yang biasa, ramai antara kita telah menerima beberapa e-mel yang mengingatkan kita tentang janji temu atau acara yang akan datang, atau permintaan untuk mendoakan seseorang. Kesemua ini memerlukan peringatan.

Apabila Paulus menulis “mel papirus” kepada Titus, dia mengakhiri notanya dengan berkata, “Ingatkan anggota jemaahmu …” (3:1). Kita boleh mengandaikan bahawa melalui pilihan perkataan Paulus, dia telah menulis mengenai perkara-perkara ini. Namun ia begitu penting kepada jemaah di gereja, maka dia mengulanginya supaya mereka tidak akan lupa.

Perhatikan apa yang Paulus tidak mahu mereka terlepas perhatian. Dia mengingatkan jemaah yang hidup di bawah penindasan pemerintahan Roma—“taat kepada pemerintah dan penguasa” (ayat 1). Ia penting untuk dikenali kerana ketaatan; melakukan apa yang baik; tidak memfitnah; menjadi aman dan bertimbang rasa; rendah hati dan bukan bersungut. Tingkah laku mereka mencerminkan perubahan yang dibuat dalam kehidupan kerana mereka mengikuti Kristus (ayat 3-5).

Bagaimanakah mereka—dan kita—melakukannya? “Allah melimpahkan Roh-Nya kepada kita melalui Yesus Kristus” memampukan kita “sungguh-sungguh berusaha untuk melakukan perbuatan yang baik” (ayat 5-6, 8). Ia adalah melalui kurnia penyelamatan Yesus yang melengkapi kita untuk mempengaruhi dunia kita dengan perbuatan yang baik. Itulah satu peringatan yang kita perlukan.