Month: Jun 2015

Kristus Penebus

Patung Kristus Penebus (Christ the Redeemer) yang terkenal dapat melihat seluruh bandar Rio de Janeiro di Brazil. Patung itu merupakan model Kristus dengan tangan-Nya terbuka agar badan-Nya berupa bentuk salib. Arkitek berbangsa Brazil, Heitor da Silva Costa mereka bentuk patung itu. Dia membayangkan bahawa penduduk bandar itu akan melihatnya sebagai imej pertama muncul dari kegelapan pada waktu subuh. Pada waktu senja, dia berharap penghuni-penghuni bandar itu boleh memandang matahari yang sedang terbenam sebagai lingkaran cahaya di belakang kepala patung itu.

Menyelamatkan Yang Enggan

Bertahun-tahun yang lalu semasa menghadiri kelas keselamatan air, kami diajar cara menyelamatkan orang yang sedang lemas dan enggan diselamatkan. “Dekati orang itu dari belakang,” jurulatih itu memberitahu kami. “Letakkan satu tangan pada dada dan tangan orang yang menggapai-gapai itu, serta berenang menuju tempat selamat. Jika anda mendekati mereka dari depan, orang itu mungkin akan menyambar anda dan menarik kedua-dua anda sekaligus ke dalam air.” Rasa panik dan ketakutan boleh melumpuhkan kebolehan seseorang untuk berfikir dan bertindak dengan bijak.

Suara Pada Waktu Malam

azmur 134 hanya mempunyai tiga ayat, tetapi ia membuktikan bahawa benda kecil boleh menjadi sangat bermakna. Dua ayat yang pertama adalah satu teguran kepada imam-imam yang berbakti kepada Tuhan di Rumah TUHAN tiap-tiap malam. Bangunan itu gelap dan kosong; tiada hasil yang berlaku—atau begitulah kelihatannya. Namun hamba-hamba ini digalakkan untuk “Tadahlah tangan kamu sambil berdoa di Rumah TUHAN, dan pujilah TUHAN! (ayat 2). Ayat ketiga merupakan suara daripada jemaah yang berseru dalam kegelapan dan kesepian malam: “Semoga TUHAN yang di Sion memberkati kamu, TUHAN yang mencipta langit dan bumi.”

Keseluruhan Kisah

Baru-baru ini cucu lelaki saya, Dallas, yang berumur 5 tahun bertanya, “Kenapa Yesus mati pada salib?” Jadi kami pun berbual -bual topik ini. Saya menjelaskan tentang dosa dan kerelaan Yesus untuk menjadi korban kita. Kemudian dia pun pergi bermain.

Misteri Yang Tersembunyi

Kita tidak pernah menyaksikan kebanyakan perkara yang berlaku di alam semesta ini. Banyak benda terlalu kecil atau bergerak sangat laju, atau malahan bergerak dengan terlalu lambat untuk kita lihat. Bagaimanapun, dengan menggunakan teknologi moden, seorang pembuat filem yang bernama Louis Schwartzberg boleh menunjukkan imej-imej video yang menakjubkan daripada beberapa benda itu—mulut seekor ulat bulu, mata seekor lalat, pertumbuhan sekuntum cendawan.

Berbaloi

Pada akhir abad ke-4, pengikut-pengikut Kristus tidak lagi dijadikan makanan singa untuk hiburan warga Rom. Tetapi permainan maut ini berlanjutan sehinggalah suatu hari, apabila seorang lelaki melompat keluar daripada orang ramai dengan berani, untuk cuba menghalang dua gladiator membunuh sesama.

Berjalan Di Atas Air

Semasa saya belajar belayar, saya terpaksa berjalan di sepanjang platform terapung yang betul-betul bergoyang-goyang untuk sampai ke bot-bot kecil, tempat pembelajaran kami. Saya benar-benar tidak menyukainya. Saya tidak pandai menyeimbangkan badan dan takut kalau-kalau saya jatuh di antara platform dan bot itu ketika saya cuba masuk ke dalamnya. Saya hampir putus asa. “Tumpukan mata kamu kepada saya,” kata jurulatih itu. “Saya di sini, saya akan memegang kamu jika kamu terjatuh.” Saya melakukan seperti apa yang dikatakannya. Kini saya berasa bangga sebagai seorang pemilik sijil kecekapan pelayaran asas!

Membeli-Belah Dengan Liam

Anak lelaki saya Liam gemar memetik bunga-bunga dandelion untuk ibunya. Sehingga hari ini, ibunya tidak pernah letih menerima bunga-bunga itu. Rumput bagi seorang lelaki boleh berupa bunga bagi seorang anak lelaki.

Cabaran Untuk Berubah

Selepas bekas atlet profesional Chris Sanders tercedera sehingga mengakhiri kerjayanya, dia memberitahu sekumpulan veteran tentera bahawa walaupun dia tidak pernah mengalami pertempuran, “Saya memahami tekanan daripada perubahan.”