Satu kisah lama orang asli Amerika menceritakan seorang budak lelaki yang telah dihantar ke dalam hutan sendirian pada suatu malam musim luruh untuk membuktikan keberaniannya. Tidak lama kemudian, langit menjadi gelap dan bunyi malam memenuhi suasana. Pokok-pokok berkeriang-keriut dan mengerang, burung hantu menciut, dan anjing hutan meraung. Walaupun dia berasa sangat takut, anak itu tetap tinggal di dalam hutan sepanjang malam, sebagai ujian keberanian yang wajib. Akhirnya, pagi menjelang dan dia melihat seseorang tidak jauh dari tempatnya. Rupanya orang itu ialah datuknya yang telah memperhatikan dia sepanjang malam.

Apabila Musa masuk jauh ke gurun, dia melihat suatu semak sedang terbakar tetapi tidak hangus. Kemudian Tuhan mula berfirman kepadanya dari semak itu, dan mengutus dia kembali ke Mesir untuk membawa umat Israel keluar daripada perhambaan kejam kepada kebebasan. Musa yang enggan mula bertanya soalan: “Siapakah aku ini? Aku tidak sanggup menghadap raja dan membawa orang Israel keluar dari Mesir.”

Tuhan hanya menjawab, “Aku akan menyertai engkau.”

“Jika aku … berkata kepada mereka: ‘Allah nenek moyang kamu telah mengutus saya kepada kamu,’ mereka akan bertanya, ‘Siapakah namanya?’ Apakah yang harus aku katakan kepada mereka?”

Tuhan menjawab, “Aku adalah AKU … [Katakan kepada mereka], ‘Dia yang menyebut diri-Nya AKU sudah mengutus saya kepada kamu’ ” (Keluaran 3:11-14). Ungkapan “Aku adalah AKU” boleh ditafsirkan, “Akulah Aku Aku” dan menyatakan karakter Tuhan yang kekal dan tidak ada kekurangan.

Tuhan telah berjanji untuk selalu hadir dengan orang yang percaya kepada Yesus. Tidak kira bagaimana gelapnya malam, Tuhan yang tidak kelihatan memberikan respons yang sesuai untuk keperluan kita.