Month: Februari 2016

Darah Yang Membawa Hidup

Mary Ann percaya kepada Tuhan dan Anak-Nya Yesus, tetapi dia mempersoalkan sebabnya Yesus perlu menumpahkan darah-Nya sendiri untuk membawa penyelamatan. Siapa akan terfikir untuk membersihkan sesuatu dengan darah? Namun Alkitab menulis, “Sebenarnya, menurut Taurat, hampir segala sesuatu disucikan dengan darah” (Ibrani 9:22). Pada pendapat Mary Ann, hal itu menjijikkan!

Proses Bertumbuh

Saya seronok melihat cucu lelaki saya yang masih kecil bermain Bola-T dengan kawan-kawannya. Dengan bermain besbol cara ini, pemain yang baru sering berlari ke tempat yang salah atau tidak mengetahui perkara yang perlu dilakukan apabila mereka mendapat bola itu. Sekiranya ini suatu perlawanan besbol profesional, kesilapan ini tidak lagi lucu.

Mengambil Perhatian

Pada masa saya membersihkan rumah untuk sesuatu aktiviti istimewa, saya berasa tawar hati kerana saya berfikir tetamu tidak akan melihat ruang yang saya bersihkan, melainkan ruang yang saya tidak bersihkan. Hal ini menuju kepada soalan yang lebih bersifat falsafah dan rohani: Kenapa manusia lebih cepat melihat perkara salah daripada perkara betul? Kita lebih cenderung mengingat kekasaran daripada kebaikan. Kes-kes jenayah lebih dapat menarik perhatian daripada perbuatan baik. Bencana juga lebih cepat menarik perhatian kita daripada keindahan di sekeliling kita.

Menjadi Tua

“Apa khabar hari ini, Mama?” saya bertanya dengan bersahaja. Kawan saya yang berumur 84 tahun menunjuk sendi-sendinya yang sakit, lalu berbisik, “Susahlah menjadi orang tua!” Kemudian dia berkata lagi dengan sungguh-sungguh, “Tetapi Tuhan baik kepadaku.”

Terburu-buru

Pada 28 Januari 1986, selepas penangguhan akibat cuaca sebanyak lima kali, kapal bolak-balik angkasa lepas Challenger bergerak dengan berat ke langit, bunyi bising yang gemuruh didengari dan nyala api dilihat. Dengan hanya 73 saat kemudian, kegagalan sistem mengecaikan kapal itu, dan kesemua tujuh anak kapalnya turut terkorban.

Pandangan Terhadap Masa Depan

Apabila pelukis Belanda yang hebat, Rembrandt meninggal dunia secara tiba-tiba pada umur 63, sekeping lukisan yang belum siap didapati pada kekuda lukisannya. Lukisan itu berfokus pada emosi Simeon yang mendukung bayi Yesus apabila Dia dibawa ke Rumah Tuhan di Yerusalem, 40 hari selepas kelahiran-Nya. Namun, Rembrandt belum siap melukis latar belakang dan butir-butir dalam lukisan itu. Beberapa orang pakar kesenian percaya bahawa Rembrandt menyedari hidupnya menjelang pengakhiran dan—seperti Simeon, dia bersiap sedia untuk “meninggal dengan tenteram” (Lukas 2:29).