Sementara menantikan pembaptisannya di sungai Mono, Togo, Kossi tunduk mengutip sekeping ukiran kayu lusuh. Keluarganya telah menyembah objek itu generasi demi generasi. Sekarang mereka menyaksikan saat dia melemparkan objek yang menggerunkan ini ke dalam api yang disediakan untuk upacara tersebut. Mereka tidak akan mengorbankan ayam-ayam terpilih mereka kepada tuhan ini lagi.

Di negara-negara Barat, kebanyakan orang Kristian berfikir bahawa berhala ialah metafora yang bermaksud untuk menggantikan Tuhan. Namun di Togo, Afrika Barat, berhala-berhala mewakili tuhan-tuhan yang perlu dipuaskan dengan persembahan korban. Tindakan yang membakar berhala dan pembaptisan merupakan pernyataan yang berani daripada orang percaya, kerana mereka bertekad untuk taat setia kepada satu-satunya Tuhan yang benar.

Apabila Yosia yang baru berumur lapan tahun menjadi raja dalam budaya yang menyembah berhala dan obsesi akan seks, bapa dan datuknya pula adalah dua raja yang paling teruk dalam sejarah Yehuda. Kemudian imam besar menemukan kitab Taurat. Apabila raja muda ini mendengar pembacaan kitab Taurat, dia menerima firman Tuhan ke dalam hatinya (2 Raja-Raja 22:8-13). Yosia memusnahkan tempat-tempat pemujaan, membakar barang-barang keji yang dipersembahkan kepada Dewi Asyera, dan menghentikan ritual pelacuran (fasal 23). Setelah menghapuskan segala amalan penyembahan berhala ini, dia merayakan Paska (23:21-23).

Setiap kali kita ingin mencari jawapan selain daripada Tuhan—secara sedar atau tidak sedar—kita sebenarnya sedang mengejar tuhan yang palsu. Soalan ini adalah wajar untuk bertanya kepada diri kita: Apakah berhala bagi kita, secara harfiah atau kiasan, yang kita perlu buang ke dalam api?