Hari sudah larut malam ketika kami tiba untuk menginap di sebuah penginapan desa di luar kawasan Munich. Kami berasa gembira apabila mendapati bilik kami yang selesa itu mempunyai balkoni, walaupun kabus mengganggu penglihatan sehingga sukar untuk melihat dalam kegelapan. Tetapi apabila matahari terbit beberapa jam kemudian, kabus itu mulai menghilang. Kemudian kami dapat melihat apa yang diselubungi kegelapan malam tadi dengan suramnya—sebuah pemandangan yang sangat indah—padang rumput yang tenang dan subur menghijau, kambing biri-biri sedang meragut rumput dengan loceng yang terikat pada leher, dan awan putih yang luas di langit kelihatannya seperti sekawan besar kambing biri-biri—kambing biri-biri yang besar dan gebu!

Kadangkala kehidupan ini dikaburi oleh kabus tebal yang mengecewakan. Situasi kita mungkin kelihatan sangat gelap sehingga kita mulai hilang harapan. Namun seperti matahari melenyapkan kabus, iman kita kepada Tuhan juga boleh melenyapkan kabus keraguan. Ibrani 11 mentakrifkan iman sebagai “yakin sungguh-sungguh akan perkara-perkara yang diharapkan, dan mempunyai kepastian akan perkara-perkara yang tidak dapat kita lihat” (ayat 1). Ayat-ayat yang seterusnya mengingatkan kita kepada iman Nuh yang telah “mendengarkan amaran Allah tentang perkara-perkara pada masa depan, yang belum dilihat olehnya,” tetapi mentaati Tuhan (ayat 7). Abraham juga pergi ke tempat yang diperintahkan Tuhan—sungguhpun dia belum mengetahui arah yang harus dituju (ayat 8).

Walaupun kita tidak pernah melihat-Nya dan tidak boleh merasakan hadirat-Nya setiap masa, Tuhan senantiasa hadir dan akan menolong kita mengharungi malam kita yang paling gelap.