John Newton menulis, “Jikalau, ketika saya pulang ke rumah, seorang kanak-kanak tercicir setengah peni, dan jikalau dengan memberikannya setengah peni akan menghapuskan air matanya, maka saya rasa bahawa saya telah melakukan perkara baik. Saya seharusnya berasa bangga kerana dapat melakukan perkara yang lebih besar; tetapi saya tidak akan mengetepikan perkara kecil ini.

Pada masa sekarang, tidak sukar untuk mencari seseorang yang sedang memerlukan penghiburan: Seorang juruwang yang lesu bekerja di sebuah kedai runcit sebagai pekerjaan kedua untuk mencukupkan perbelanjaan; seorang pelarian yang menginginkan tempat tinggal; seorang ibu tunggal yang berputus asa setelah dibanjiri pelbagai masalah; seorang lelaki tua yang kesepian berasa dirinya tidak berguna lagi.

Namun, apakah yang harus kita lakukan? Daud menulis, “Diberkatilah orang yang mengambil berat terhadap orang miskin” (Mazmur 41:1). Walaupun kita tidak dapat mengurangkan kemiskinan orang yang kita temui, kita boleh mempertimbangkan mereka—kata kerja yang bererti “untuk memberikan perhatian.”

Kita boleh menunjukkan orang lain bahawa kita peduli. Kita boleh memperlakukan mereka dengan budi bahasa dan hormat, meskipun mereka mungkin bersikap melenting ataupun berasa jemu. Kita boleh mendengar cerita mereka dengan penuh prihatin. Kita juga boleh berdoa untuk mereka atau bersama mereka—tindakan yang paling membantu dan memberi kesembuhan.

Ingatlah paradoks lama yang diberi oleh Yesus kepada kita ketika Dia berkata, “Memberi itu lebih berkatnya daripada menerima” (Kisah Para Rasul 20:35). Dengan hanya memerhatikan adalah tidak berguna, kerana kita akan lebih bersukacita apabila kita menghulurkan bantuan. Perhatikanlah orang miskin.