Selama bertahun-tahun, orang di bandar kami membina dan membeli rumah di kawasan yang mudah terdedah kepada tanah runtuh. Ada yang tahu tentang risiko tanah yang tidak stabil, sementara yang lain tidak diberitahu. “Amaran selama 40 tahun daripada pakar geologi dan peraturan bandar dibuat untuk memastikan pembinaan rumah yang selamat” tidak difahami atau diabaikan (The Gazette, Colorado Springs, 27 April 2016). Pemandangan dari kebanyakan rumah tersebut sangat indah dan mengagumkan, tetapi bencana di bawah tanah rumah-rumah itu akan tercetus pada bila-bila masa.

Ramai orang di Israel purbakala juga tidak mempedulikan amaran Tuhan untuk berpaling daripada berhala dan mencari Dia, Tuhan yang benar dan hidup. Perjanjian Lama mencatatkan akibat-akibat mereka yang tragik disebabkan ketidaktaatan mereka. Walaupun dunia sedang runtuh di sekeliling mereka, Tuhan terus mendekati umat-Nya dengan mengumumkan berita pengampunan dan harapan jika mereka datang kepada-Nya dan mengikut jalan-Nya.

Nabi Yesaya berkata, “Pada zamanmu akan ada keamanan, kelimpahan penyelamatan, kebijaksanaan, dan pengetahuan. Takut kepada TUHAN, itulah harta Sion” (Yesaya 33: 6).

Hari ini, seperti dalam zaman Perjanjian Lama, Tuhan telah memberikan kita pilihan mengenai asas yang akan kita gunakan untuk membina kehidupan kita. Kita boleh mengikuti keinginan kita sendiri, atau merangkul prinsip-Nya yang abadi yang dinyatakan dalam Alkitab dan melalui Yesus Kristus. “Di atas Kristus, batu yang teguh, saya berdiri —tanah yang lain adalah pasir yang tidak kukuh” (Edward Mote).