Pada setiap May Day Hari Mei (1 Mei) di Oxford, England, ramai orang akan berkumpul pada awal pagi untuk menyambut musim bunga. Pada jam 6.00, koir Kolej Magdalen menyanyi dari atas Menara Magdalen. Beribu-ribu orang menunggu dengan harapan agar fajar menyinsing dengan lagu dan bunyi loceng.

Seperti mereka yang menanti, saya juga sering menanti. Saya menunggu jawapan doa dan pimpinan Tuhan. Walaupun saya tidak tahu masa yang tepat akan pengakhiran penantian saya, saya masih belajar untuk menunggu dengan harapan. Dalam Mazmur 130, pemazmur menulis mengenai dirinya sedang menderita, menghadapi keadaan ibarat malam yang paling gelap. Di tengah-tengah pergelutannya, dia memilih untuk mempercayai Tuhan dan berjaga-jaga seperti pengawal yang ditugaskan untuk mengumumkan siang sudah tiba. “Jiwaku menantikan Tuhan lebih daripada penjaga menunggu pagi, ya, lebih daripada penjaga menunggu pagi” (ayat 6).

Pengharapan kepada kesetiaan Tuhan yang menembusi kegelapan, memberikan pemazmur harapan untuk bertahan di tengah-tengah penderitaan. Berdasarkan janji Tuhan yang ditemukan dalam seluruh Alkitab, harapan itulah yang memampukan dia terus berharap walaupun dia belum melihat sinaran terang yang pertama.

Terdoronglah jika anda sedang melalui malam yang gelap. Fajar sedang menjelang—dalam hidup ini atau di syurga! Pada waktu penantian, jangan berputus asa tetapi terus menantikan bantuan daripada Tuhan. Dia tetap setia.