“Jika Tuhan tidak ada permulaan, tiada pengakhiran, dan selalu wujud, apakah yang dilakukan-Nya sebelum Dia menciptakan kita? Bagaimanakah Dia meluangkan masa-Nya?” Terdapat kanak-kanak di Sekolah Minggu yang cepat matang dan selalu bertanyakan soalan ini apabila kami bercakap tentang sifat Tuhan yang kekal. Pada masa dahulu, saya memberi respons bahawa ini merupakan suatu misteri. Tetapi kebelakangan ini saya belajar bahawa Alkitab ada jawapan untuk soalan ini.

Apabila Yesus berdoa kepada Bapa-Nya dalam Yohanes 17, Dia berkata, “Engkau mengasihi-Ku ketika dunia ini belum diwujudkan lagi” (ayat 24). Inilah Tuhan seperti yang dinyatakan kepada kita oleh Yesus: sebelum bumi ini diciptakan, Tuhan ialah Tritunggal (Bapa, Anak dan Roh Kudus)—yang saling mengasihi. Apabila Yesus dibaptis, Roh Kudus turun seperti burung merpati ke atas-Nya dan berkata, “Inilah Anak-Ku yang Kukasihi” (Matius 3:17). Aspek identiti Tuhan yang paling asas adalah kasih yang melimpah dan memberikan hidup.

Ini merupakan kebenaran yang sungguh indah dan terdorong tentang Tuhan kita! Kasih yang melimpah dan saling dinyatakan oleh setiap ahli dalam Tritunggal—Bapa, Anak dan Roh Kudus—adalah kunci untuk memahami sifat Tuhan. Apakah yang dilakukan oleh Bapa sebelum wujudnya masa? Dia penyayang kerana Tuhan itu kasih (1 Yohanes 4:8).