Saya berada di luar sehingga larut malam, seperti yang saya lakukan setiap malam Sabtu. Masa itu saya hanya berumur dua puluh tahun dan cuba sedaya upaya untuk melarikan diri daripada Tuhan. Tetapi secara tiba-tiba dan peliknya, saya berasa terdorong untuk menghadiri gereja yang digembalakan oleh ayah saya. Saya pun memakai seluar jeans yang sudah pudar warnanya, kemeja T dan kasut, lalu memandu ke sana.

Saya tidak mengingat apa yang dikhutbahkan oleh ayah saya pada hari itu, tetapi saya tidak dapat melupakan betapa gembiranya apabila dia berjumpa saya. Sambil meletakkan tangannya di atas bahu saya, dia memperkenalkan saya kepada semua orang yang dijumpainya. “Inilah anak lelaki saya!” katanya dengan bangga. Sukacitanya menjadi suatu gambaran akan kasih Tuhan yang terlekat dalam fikiran saya sepanjang dekad-dekad ini.

Gambaran Tuhan sebagai Bapa adalah nyata dalam seluruh Alkitab. Dalam Yesaya 44, suatu siri amaran yang disampaikan oleh nabi terhenti seketika untuk memberi mesej Tuhan tentang kasih keluarga. “Wahai hamba-Ku Yakub, wahai Yesyurun yang telah Kupilih,” kata-Nya, “Aku akan mencurahkan roh-Ku ke atas keturunanmu dan berkat-Ku atas anak cucumu.” (ayat 2-3). Yesaya menyatakan jawapan daripada keturunan mereka akan menunjukkan kebanggaan keluarga. “Yang satu akan berkata ‘Aku milik TUHAN,’ ” tulisnya. “Yang lain lagi akan menulis, ‘Milik TUHAN,’ dengan tangannya” (ayat 5).

Sememangnya Israel milik Tuhan, seperti saya juga milik bapa angkat saya. Tiada apa yang saya lakukan dapat menghilangkan kasihnya untuk saya. Dia memberi saya gambaran tentang kasih Bapa kita yang di syurga untuk kita.