Month: Julai 2018

Orang Berdosa Seperti Kita

Saya mempunyai seorang kawan, Edith. Dia menceritakan kepada saya tentang hari yang dia membuat keputusan untuk mengikut Yesus.

Mengatasi Cabaran

Saya dan beberapa kawan akan berkumpul setiap bulan untuk mengingatkan satu sama lain akan mencapai matlamat individu kami. Kawan saya, Mary, mahu mencantikkan semula kerusi di ruang makan sebelum akhir tahun. Dalam perjumpaan kami pada bulan November, dengan berjenaka dia melaporkan kemajuannya: “Saya mengambil sepuluh bulan dan dua jam untuk mencantikkan semula kerusi saya.” Oleh sebab dia tidak dapat memperoleh bahan-bahan yang diperlukan selama berbulan-bulan, atau tiada masa yang sesuai kerana pekerjaannya yang mempunyai banyak tuntutan, sambil menjaga keperluan anak kecilnya, akhirnya projek itu diselesaikan setelah dia bertekad untuk melakukannya dengan hanya mengambil 2 jam.

Harapan dalam Kesedihan

Ketika saya berusia sembilan belas tahun, salah seorang kawan rapat saya terbunuh dalam kemalangan kereta. Dalam beberapa minggu dan bulan berikutnya, setiap hari kehidupan saya diselubungi kesedihan. Kesakitan akibat kehilangan seseorang yang begitu muda dan baik telah mengaburkan penglihatan saya. Kadang-kadang saya juga menjadi kaku terhadap perkara yang berlaku di sekeliling saya. Saya dibutakan oleh kesakitan serta kesedihan sehingga saya tidak dapat melihat Tuhan.

Lebah dan Ular

Seruan terhadap “bapa” akan kedengaran bagi menyelesaikan sesetengah masalah. Contohnya, baru-baru ini anak-anak saya mendapati sekawan lebah telah membuat sarang dalam celah konkrit di halaman depan rumah kami. Oleh itu, setelah bersenjatakan semburan serangga, saya keluar untuk berperang.