Month: Mei 2018

Persekutuan yang Tergendala

Seruan yang nyaring dan penuh duka menembusi udara petang yang gelap itu. Saya dapat membayangkan seruan itu menenggelamkan bunyi perkabungan kawan-kawan dan orang yang dikasihi, yang berkumpul di kaki Yesus. Seruan ini mungkin juga menenggelamkan keluhan penjahat-penjahat yang akan mati tidak lama kemudian di kedua-dua sisi-Nya. Kejadian ini sudah pasti juga mengejutkan semua orang yang mendengarnya.

Apabila Kata-Kata Gagal

Tidak lama dahulu, saya mengirimkan satu mesej kepada isteri saya, Cari, dengan menggunakan voice prompt (yang mengubah kata-kata ucapan kepada teks). Masa itu saya sedang berada dalam perjalanan keluar dari pintu untuk mengambil dia dari tempat kerja dan bermaksud untuk mengirimkan kata-kata, “Di mana kamu mahu saya ambil kamu, gadis tua (old gal)?”

Memandang Ufuk Bumi

Pada saat feri mula bergerak, anak perempuan saya yang kecil berkata bahawa dia berasa tidak selesa. Mabuk laut mula memberikan kesan kepadanya. Tidak lama kemudian saya juga mula berasa mual. “Pandang sahaja ufuk bumi,” saya mengingatkan diri saya. Anak-anak kapal berkata bahawa ini akan membantu kita tidak mabuk laut.

Panggilan Terakhir

Selepas berkhidmat bagi negaranya selama dua dekad sebagai juruterbang helikopter, James kembali ke rumah untuk berkhidmat untuk masyarakatnya sebagai seorang cikgu. Tetapi dia rindu untuk memandu helikopter, maka dia mengambil tugas dalam menerbangkan para pesakit yang memerlukan rawatan kecemasan ke sebuah hospital tempatan. Dia menerbangkan helikopter sehingga akhir hidupnya.