Ketakutan boleh menyebabkan kita tergamam. Banyak perkara boleh menyebabkan kita berasa takut—segala yang telah menyakiti kita pada masa lalu, semuanya dengan mudah boleh diulangi lagi. Jadi kadangkala kita tidak dapat bergerak—tidak dapat mengubah masa lampau; terlalu takut untuk maju ke hadapan. Saya tidak boleh melakukannya. Saya tidak cukup pintar, cukup kuat, atau cukup berani untuk menghadapi segala kesakitan hati seperti itu lagi.

Saya terkagum dengan cara penulis Frederick Buechner menggambarkan rahmat Tuhan: ini seperti suara lembut yang berkata, “Inilah dunia. Perkara yang dahsyat dan indah akan berlaku. Jangan takut. Aku menyertai anda.”

Perkara yang dahsyat akan berlaku. Di dunia kita, orang yang sakit hati menyakiti orang lain, malah selalunya dengan cara yang lebih dahsyat. Seperti pemazmur Daud, kita juga pernah dilukai. Kejahatan mengelilingi kita, malah orang lain mencederakan kita seperti “singa pemakan manusia” (Mazmur 57:5, ABB). Oleh itu, kita berduka; kita berseru (Mazmur 57:1-2).

Tetapi oleh sebab Tuhan menyertai kita, perkara yang indah juga boleh berlaku. Apabila kita berlari kepada Dia dengan menyerahkan kelukaan dan ketakutan kita, kita mendapati diri kita didukung oleh kasih yang jauh lebih besar daripada kuasa sesiapa pun yang membahayakan kita (Mazmur 57:1-3), kasih yang menjangkau langit (ayat 10). Walaupun bencana memarak dengan dahsyat di sekeliling kita, kasih-Nya adalah tempat perlindungan yang kukuh dan hati kita mendapat penyembuhan (ayat 1,7). Sehingga suatu hari kelak kita akan mendapati diri kita telah memiliki keberanian yang baru, bersedia untuk menyambut hari itu dengan satu lagu yang memuji kesetiaan Tuhan (ayat 8-10).